• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل­‌یابی علی نقش عملکرد خانواده در پیش بینی اضطراب کرونا با میانجیگری اهمال کاری تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم
تعداد صفحات 10
نویسنده زهرا اخوی ثمرین - رامین اژدری - معرفت اله بیگدلی
مشخصات نشریه  علوم مراقبتی نظامی سال 9 شماره 2 پیاپی 32
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 189-180
کلید واژه اضطراب  عملکرد خانواده  اردبیل  اهمال کاری تحصیلی  اضطراب دانش‌آموزان  کووید 19  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  اضطراب کرونا  
چکیده مقدمه: بیماری همه‌گیر کرونا ویروس به دلیل چالش‌های مربوط به نابسامانی‌های اجتماعی مانند مشکلات مالی، بار مراقبت و استرس ناشی از قرنطینه، تهدیدی جدی برای بهزیستی خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها می‌باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل یابی علی نقش عملکرد خانواده در پیش‌بینی اضطراب کرونا با میانجیگری اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام گرفت.
مواد و روش ­ها: پژوهش مورد نظر توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری می­ باشد. جامعه­ آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه ­گیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع ­­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­عملکرد خانواده، اهمال‌کاری تحصیلی و اضطراب کرونا استفاده شد. برای تجزیه ‌و تحلیل داده ­ها از آزمون ­های ضریب همبستگی پیرسون و مدل ­یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و Lisrel نسخه 8.8 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که اضطراب کرونا با عملکرد خانواده ارتباط منفی و با اهمال‌کاری تحصیلی ارتباط مثبت و معناداری دارد و اهمال‌کاری تحصیلی با عملکرد خانواده ارتباط منفی و معناداری دارد (00/01 > P). شاخص­ های برازش مدل نیز، عملکرد خانواده بر اضطراب کرونا را با میانجی­گری اهمال‌کاری تحصیلی تأیید کرد.
نتیجه ­گیری: از لحاظ کاربردی با توجه به نقش عملکرد خانواده و اهمال‌کاری تحصیلی در پیش‌بینی اضطراب کرونا به مشاوران و روانشناسان برگزاری کارگاه­ های آموزشی مهارت­ های اجتماعی و حل مساله به خانواده­ ها و آموزش راهبردهای یادگیری در شرایط کرونا به دانش ­آموزان توصیه می‌گردد.

کد مقاله 46020
تعداد بازدید 51

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397