عنوان | تحلیل دیدگاه فقه امامیه و علم روانشناسی نسبت به تغییر جنسیت |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی سیاسی ایران - انجمن علمی جامعهشناسی سیاسی ایران سال 5 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1401 |
محدوده صفحات | 515-499 |
کلید واژه | فقه شیعه فقهای شیعه تغییر جنسیت مشروعیت دو جنسیتی هویت جنسی فقهای امامیه فقه امامیه ممنوعیت مطلق مشروعیت مطلق اختلال هویت جنسی ممنوعیت لاضرر مذاهب اسلامی دیدگاه فقها تغییر جنسیت در فقه نقش جنسی هرمافرودیت دیدگاه فقهی دیدگاه روانشناسی هرموفرودیسم |
چکیده |
تغییر جنسیت یکی از مسائل نوپیدای جامعه جهانی است که با پیشرفت علم پزشکی و روانشناسی امکان انجام آن بیش از پیش فراهم شده است. به علت تمایل روز افزون این گروه به فرایند تغییر جنسیت کم کم تغییرجنسیت به صورت یکی از موضوعات پرچالش جامعه جهانی درامده است. بعضی اصول این امر جهانی و اسلامی است که عبارتند از: اصل آزادی، اصل کرامت انسانی، اصل نفی ضرر، هدف از این پژوهش، ایجاد رویکرد یکسان در سراسر جهان اسلام و جامعه جهانی می باشد. در مورد تغییر جنسیت میان فقهای مذاهب اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. از مشروعیت مطلق تا ممنوعیت مطلق می باشد. قاطع فقهای شیعه قائل به مشروعیت (مطلق) تغییر جنسیت می باشند. هر یک برای اثبات نظر خود به دلایل متعددی استناد کرده اند که از مهمترین این دلایل: آیات و روایات می باشد. محقق در این رساله با روش توصیفی، تحلیلی، به تبیین مواضع فقها و روانشناسان و وجوه اشتراک و افتراق آنها پرداخته و مشاهده شده که: اقوال مختلفی در این خصوص شکل گرفته، در پایان آنچه که از تحقیق بدست آمده این است که: یافته ها حاکی از آن است که احکام اسلامی متفاوتی از ناحیه مذاهب مختلف اسلامی از قبیل: جواز مطلق، جواز مشروط، حرمت مطلق و حرمت مشروط در این خصوص شکل گرفته است. و در نهایت نظریه مشروعیت مطلق به دلیل منطبق بودن با واقعیت و ادله شرعی و عرفی مورد پذیرش فقهای امامی مذهب و علمای علم روانشناسی قرار گرفته، پس از کنکاش فراوان این نتیجه حاصل شد که از نظر علمای روانشناسی تقریبا مخالف جدی در خصوص تغییر جنسیت وجود ندارد. |
کد مقاله | 45994 |
تعداد بازدید | 60 |
|