عنوان | رسانه ملی و تأثیر آن بر ارزشها و کنشهای زنان در جامعه (مورد مطالعه: زنان ساکن در سه منطقه تهران) |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی سیاسی ایران - انجمن علمی جامعهشناسی سیاسی ایران سال 5 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | آذر - 1401 |
محدوده صفحات | 1612-1594 |
کلید واژه | تهران رسانه ملی زنان شهر تهران نظریههای رسانهای ارزشهای زنان کنش زنان مطالعه جامعهشناختی جنوب تهران مرکز تهران شمال تهران کنش هم نوایانه کنش نوآورانه کنش شکل گرایانه |
چکیده |
در این مقاله تلاش بر این است تا رابطه بین ارزش ها و کنش های زنان در سه منطقه منتخب تهران در شمال و مرکز و جنوب این شهر مورد مطالعه قرار گیرد. برخی از زنان کنش هایی منطبق با ارزش های خود دارند و برخی دیگر کنش هایی کاملا متفاوت با ارزش های خود را نشان می دهند. در ادبیات نظری تحقیق به دیدگاه آنتونی گیدنز در نظریه ساختاربندی و دیدگاه اروین گافمن در نظریه نمایشی و مهم تر از همه دیدگاه رابرت مرتون اشاره شده است. از دیدگاه گیدنز می توان به اهمیت ارزش ها پی برد و از دیدگاه گافمن تضاد بین ارزش ها و کنش ها را دریافت و از دیدگاه مرتون می توان به کنش های چهارگانه ای دست یافت که افراد با توجه به باور خود نسبت به ارزش های جامعه از خود بروز می دهند. در بخش رسانه ای نیز از پنج نظریه مهم رسانه ای یعنی نظریه کاشت؛ برنامه چینی یا برجسته سازی؛ رضامندی؛ دریافت و مارپیچ سکوت استفاده شده است. این تحقیق کمی بوده و با تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. جامعه آماری شامل زنان ساکن در سه منطقه تهران در شمال، مرکز و جنوب شهر است. و نمونه آماری شامل تعداد 390 نفر است که از هر منطقه 130 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شد و ضریب آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه گردیده است. |
کد مقاله | 45957 |
تعداد بازدید | 50 |
|