عنوان
|
تأثیر تفاوتهای جنسیتی در قصد و رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
مرتضی اکبری - اعظم آهنگر سلهبنی - مجتبی هوشمندزاده - راضیه طهماسبی |
مشخصات نشریه
|
آموزش مهندسی ایران - فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران سال 19 پیاپی 73 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1396 |
محدوده صفحات
|
65-45 |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر کارآفرینی دانشجویان پسر کارآفرینی دانشجویان قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد قصد کارآفرینی هنجار ذهنی کنترل رفتار درک شده رفتار کارآفرینانه نگرش کارآفرینی نگرش کارآفرینانه تمایل به کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
|
چکیده
|
امروزه، شواهد حاکی از آن است که جنسیت نقش مهمی در کارآفرینی ایفا می کند؛ هرچند، بهرغم اهمیت موضوع مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است، به استثنای دانشکده کارآفرینی، که موظف به تربیت نیروهای متخصص در کارآفرینی است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر تفاوت های جنسیتی در قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بودند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان (Krejcie, 1970) تعداد 239 نفر از آنها، روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد و برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS. نتایج تحقیق نشان میدهد بین دانشجویان دختر و پسر در خصوص مفاهیم اصلی قصد کارآفرینانه برای نگرش و هنجارهای ذهنی تفاوت معنادار وجود داشته و برخلاف اکثر تحقیقات گذشته دختران دانشجوی دانشکده کارآفرینی در این خصوصیات قویتر از پسران هستند. با ورود متغیر اشتغال در دو جنسیت تفاوت هایی مشاهده میشود. در بین زنان شاغل کنترل رفتار ادراکشده و رفتار کارآفرینی بیشتر از غیر شاغلان بوده و تفاوت معناداری نشان میدهد. اما در مورد مردها چهار عامل نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل، رفتار ادراک شده و رفتار کارآفرینانه تفاوت معناداری بین شاغلان و غیرشاغلان مشاهده شده است.
|