• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش و‌ نحوه استناددهی امامان معصوم (ع) به آیات قرآن در احادیث فقهی باب طلاق در راستای حفظ بنیان خانواده
تعداد صفحات 11
نویسنده علی تهامی خلیل آباد - حسین صابری - رضا حق پناه
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 350-340
کلید واژه قرآن  استحکام خانواده  روایات طلاق  آیات قرآن  حکم فقهی  ائمه اطهار علیه السلام  بنیان‌های خانواده  خانواده  حفاظت از نهاد خانواده  تحکیم خانواده در اسلام  طلاق  روایات فقهی  استناد به قرآن  نحوه استناد  بازگشت به زندگی  
چکیده هدف: هدف از این پژوهش بازشناسی این مسئله است که امامان معصوم علیهم السلام به چه نحوی به آیات شریفه قرآن استناد کرده اند و از اشارات و ظهور قرآن، حکم شرعی را استنباط نموده اند؛ ازآنجا که قرآن اولین و مهم ترین منبع تشریع احکام فقهی است و ائمه هدی نیز آگاه ترین افراد به ساحت قران هستند بهتر از هر کسی، راه مراجعه به قرآن و نحوه استناد به آن را در بیان احکام فقهی به ما آموخته اند و این شیوه امامان الگویی مناسب برای رهروان طریق در این مسیر اجتهادی است که فقهی پویا و منطبق با قرآن را بدنبال خواهد داشت و نمونه ای از آن در این مقاله اشاره شد که باعث پیشگیری از طلاق نهایی و بازگشت به زندگی خواهد بود.
مواد و روش ها: روش تحقیق در این پژوهش از حیث گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و اسنادی است که مواد تحقیق، همان اسناد و کتاب ها هستند. و از حیث روش و ماهیت، توصیفی تحلیلی است که پس از ارائه مطالب و توصیف آن ها به تحلیل رویکردهای موجود پرداخته و در تحلیل اطلاعات به تحلیل استقرایی توجه شده است.
یافته ها: پس از بررسی و تحلیل نحوه استناد امامان به آیات قرآن در احادیث فقهی باب طلاق، علاوه بر یافتن نمونه هایی از شیوه آنان در استنباط احکام فقهی، راهکارهایی را برای بازگشت به زندگی و تحکیم بنیان خانواده در این احکام و آیات قرآنی مورد بحث اشاره شد.
نتیجه گیری: اگر بخواهیم فقهی پویا و منطبق با قرآن داشته باشیم و مشکلات و مسائل مستحدثه امروزی حل شود باید به نقش و شیوه امامان در نحوه استناد آنان به آیات قرآن در احادیث فقهی توجه شود و شیوه آنان مبنا و سرمشقی مناسب برای رهروان طریق در این مسیر اجتهاد قرارگیرد. و این مقاله نمونه و مصداقی از شیوه و روش ائمه در استناد به آیات الاحکام است که باعث بازگشت به زندگی (بعد از طلاق) و تحکیم بنیان خانواده می شود.

کد مقاله 45844
تعداد بازدید 14

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397