• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارایه الگوی جایگاه نظام مدیریتی بانوان در مجامع ورزشی به روش داده بنیاد
تعداد صفحات 12
نویسنده نسرین شاکری فرد - سید حمید سجادی هزاوه - فریده اشرف گنجویی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 207-196
کلید واژه ورزش  مدیران زن  مدیریت زنان  زنان در مدیریت  نظریه زمینه‌ای  مدیریت ورزشی  مدیریت زنان در ورزش  ورزش ایران  خبرگان ورزشی  
چکیده هدف: در ایران نیز وضعیت زنان دارای چالش‌های عمده‌ای است و در کشاکش بالایی بین نخبگان و حاکمان به سر می‌برد. در بسیاری از موارد هنوز هم در جامعه به نقش مادرانه زنان بیش از ورود او به عرصه عمومی تاکید می‌شود و این در تناقض اساسی با جایگاه نظام مدیریتی بانوان در مجامع مختلف دارد. بر همین اساس هدف این پژوهش ارایه الگوی جایگاه نظام مدیریتی بانوان در مجامع ورزشی است.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش کیفی داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان ورزشی و اساتید و مدیران عالی‌رتبه ورزش کشور هستند که به صورت هدفمند تعداد 16 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری در یک گفتگوی مشارکتی دو طرفه مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند. انتخاب مشارکت کنندگان در پژوهش کیفی با هدف دستیابی به بیشترین اطلاعات در مورد پدیده مورد بررسی انجام می‌شود و از این رو خبرگان ورزشی و اساتید و مدیران عالی‌رتبه ورزش کشور دارای بیشترین اطلاعات در این حوزه هستند. پایان نمونه‌گیری با اشباع نظری بوده و باشد و اشباع نظری، زمانی حاصل می‌شود که داده‌های اضافی، کمکی به تکمیل و مشخص کردن یک مقوله نظری نمی‌کنند و نمونه‌ها از آن پس مشابه به نظر می‌رسند. تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و هسته بوده است.
یافته‌ها: با تحلیل 16 مصاحبه عمیق و پیاده‌سازی این مصاحبه‌ها 125 مفهوم و گزاره معنادار استخراج شده و سپس از این 125 مفاهیم تعداد 141 مفاهیم متناظر بیرون کشیده شده است. همپوشانی و نزدیکی معنایی بسیاری از مفاهیم متناظر باعث شده محققان با استفاده از حساسیت نظری خود این 141 مفهوم را به 27 خرده مقوله و نهایتاً 27 خرده مقوله با ده مقوله اصلی معرفی و تبیین می‌شوند.
نتیجه گیری: این ده خرده مقوله شامل؛ هویت‌یابی در فضاهای مدیریتی، توانایی تقسیم‌کار، غلبه بر فضاهای جنسیتی شده، کنترل اثربخش، برنامه‌محوری، شبکه‌ها و مهارت‌های ارتباطی، میدان‌داری و رهبری، جلب حمایت اجتماعی از مدیریت زنان، تمرین مدیریت و کارایی سازمانی هستند که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته‌ای به شرح «جایگاه نظام مدیریتی بانوان در مجامع ورزشی در شرایط غلبه بر فضاهای جنسیتی شده و جلب حمایت اجتماعی از مدیریت زنان در بستر توانایی تقسیم‌کار و کارایی سازمانی با مداخله شبکه‌ها و مهارت‌های ارتباطی زنان بر پایه راهبردهای؛ میدان‌داری و رهبری، برنامه‌محوری و تمرین مدیریت با وجود پیامدهای هویت‌یابی در فضاهای مدیریتی و کنترل اثربخش در جامعه ایران امکان تحقق می‌یابد» ظاهر شد که می‌تواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد.

کد مقاله 45843
تعداد بازدید 11

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397