• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی فرایند سقط جنین در حقوق ایران و فقه امامیه با شمایی در حقوق بین‌الملل
تعداد صفحات 7
نویسنده مهدی حریری - علیرضا شکربیگی
مشخصات نشریه  قرآن و طب شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 108-102
کلید واژه حقوق بين‌الملل  سقط جنین  انواع سقط جنین  مجازات سقط جنین  سقط جنین در استرالیا  قانون سقط جنین در استرالیا  قانون سقط جنین در ایران  سقط جنین در کشورها  فقه امامیه  استرالیا  نظام حقوقی ایران  سقط جنین در فقه  سقط جنین در حقوق  سقط جنین در اسلام  قوانین سقط جنین  سقط‌ جنین قانونی  
چکیده با امعان به اینکه از منظر پزشکی و اجتماعی بارداری رویدادی زیبا در زندگی تلقی می شود و برعکس سقط جنین به عنوان یک معضل اجتماعی در تمامی جوامع بشری تلقی و یک پدیده جهانی اجتناب ناپذیر و گریبانگیر کشورهای پرجمعیت می باشد و سلامت خانواده و اجتماع را با مشکلاتی مواجه می کند از سقط جنین به دلایل ادغام مسائل پزشکی، روان شناختی و جامعه شناختی، اخلاقی ـ فلسفی از مسأله صرف حقوقی و فقهی فراتر رفته است. متأسفانه مردم به دلایل فقر فرهنگی و اقتصادی اقدام به عمل غیرقانونی سقط می کنند که می تواند عواقب خطرناکی برای مادر به دنبال داشته باشد و اختلالات روان شناختی قبل و بعد از سقط جنین برای مادر بروز می کند جرم سقط جنین از جمله جرایم مخصوص زنان می باشد و بازتاب این معضل اجتماعی بر دیدگاه های جرم شناسان و حقوق دانان مؤثر بوده است.
از منظر فقهی اسقاط جنین قبل و بعد از حلول روح مورد مداقه قرار می گیرد و اصولاً در جوامع بشری برای حفظ حیات مادر به دلیل نقش نگهداری از اطفال دیگر و مراقبت از شوهر و نهایتاً حفظ ارکان خانواده به عنوان (اقل الضررین و ترجیح بلامرجح و اضطرار) توجیه می شود.
امروز در بین کشورهای جهان تنها بیست و شش کشور از جمله بریتانیا، ژاپن، چین، فرانسه، روسیه و آلمان (که عمدتاً از سال 1948 به بعد با تصویب قوانین خود) سقط را مطلقاً جایز و قانونی می دانند و در کشور استرالیا سقط جنین جرم و مستوجب مجازات می باشد.
اصولاً از طریق مجازات نمی توان در جهت جلوگیری یا کاهش جرم اقدام مؤثری انجام داد، چرا که این عمل اکثراً با رضایت اولیاء قانونی جنین، از طرق پزشک یا افراد دیگر به صورت کاملاً مخفیانه صورت می پذیرد و رقم سیاه بزهکاری آن بالاست.

کد مقاله 45838
تعداد بازدید 21

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397