• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارائه خدمات سلامت جنسی توسط ماما در مراکز جامع سلامت: یک پژوهش کیفی در ایران
تعداد صفحات 13
نویسنده مریم محسنی - هدیه ریاضی - زهرا کریمیان - ملیحه نصیری
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 22 شماره 1
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1401
محدوده صفحات 73-61
کلید واژه ایران  رفسنجان  سلامت جنسی  ماما  مشاوره جنسی  خدمات سلامت باروری  مامایی  مطالعه کیفی  سلامت باروری  خدمات سلامت  مراکز خدمات جامع سلامت  
چکیده مقدمه: سلامت جنسی یکی از جنبه های مهم سلامتی است و مشاوره جنسی یکی از نقش های مهم کارکنان بهداشتی است اما تعداد کمی از مراقبین سلامت این نقش را در محیط بالینی بدرستی ایفا می کنند. با توجه به اینکه در ایران اغلب خدمات مرتبط با سلامت باروری و جنسی در مراکز جامع سلامت توسط ماما ارائه می شود، مطالعه حاضر با هدف تبیین عوامل مرتبط با ارائه خدمات سلامت جنسی توسط ماما در این مراکز انجام شده است.
مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه کیفی بود که در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۷ در رفسنجان، ایران انجام شد. شرکت کنندگان شامل ۱۶ ماما، ۷ مطلع کلیدی و ۶ زن مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت بودند. داده ها با استفاده از ۳ جلسه بحث متمرکز گروهی و ۸ مصاحبه نیمه ساختاریافته بدست آمدند و با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی تجزیه تحلیل شدند. نرم افزار مکس کیودا ۱۰ مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده ها ۸۷ کد، ۲۷ زیرطبقه و ۹ طبقه استخراج شد. در نهایت ۳ درونمایه به شرح زیر بدست آمد: "داشتن صلاحیت حرفه ای ماما جهت ارائه خدمات سلامت جنسی"، "شکاف آموزش ها در حیطه سلامت جنسی" و "محدودیت های ارائه خدمات سلامت جنسی".
نتیجه گیری: بدلیل نبود آموزش کافی در زمینه سلامت جنسی و موانعی مثل رویکرد و نگرش سیاستگزاران، محدودیت زمان و منابع، و مسائل فرهنگی، خدمات مرتبط با سلامت جنسی با تبحر ارائه نمی شود. با بهره بردن از ظرفیت حرفه ای مامایی و اصلاح کوریکولوم آموزشی در زمینه سلامت جنسی و سیاستگزاری متناسب، دستیابی به خدمات سلامت جنسی برای همه زنان از طریق مراکز جامع سلامت قابل دسترس خواهد بود.

کد مقاله 45835
تعداد بازدید 42

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397