عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر حساسیت اضطرابی و کنترل عواطف زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
فهیمه آخوندی - حسن توزنده جانی - احمد زنده دل |
مشخصات نشریه
|
رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 11 شماره 10 پیاپی 79 |
تاریخ انتشار
|
دى - 1401 |
محدوده صفحات
|
138-129 |
کلید واژه
|
رویکرد هیجان مدار روابط فرازناشویی تهران آموزش مهارتی کنترل عواطف زنان شهر تهران حساسیت اضطرابی زنان آسیبدیده از خیانت همسر
|
چکیده
|
هدف این پژوهش اتعیین اثربخشی آموزش مهارت های مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر حساسیت اضطرابی و کنترل عواطف زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با مرحله پیگیری به مدت دو ماه بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی بود که جهت استفاده از خدمات روانشناختی در سال 1401- 1400به کلینیکهای روانشناسی و مراکز تخصصی ازدواج (تحت پوشش سازمان بهزیستی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونه آماری شامل 30 نفر از این زنان بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. سپس، بهطور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین گردیدند. گروه مداخله آموزش مهارت های مبتنی بر رویکرد هیجان مدار طی 8 جلسه 90 دقیقه ای هفته ای یکبار دریافت کردند. داده ها با استفاده از مقیاس حساسیت اضطرابی فلوید و همکاران (ASI) (2005) و مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و همکاران (ACQ) (1997) جمع آوری و به روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر کاهش حساسیت اضطرابی و افزایش کنترل عواطف اثربخش است ( 05/0 P < ) که 7/54 درصد از حساسیت اضطرابی و 4/85 درصد از کنترل عواطف را گزارش کرد. نتیجه گیری می شود این مداخله تا حد زیادی توانست حساسیت اضطرابی را کاهش و کنترل عواطف را افزایش دهند و از اینرو می توانند در درمان آسیب های روانشناختی ناشی از روابط فرازناشویی استفاده شود.
|