عنوان
|
اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر باورهای غیرمنطقی و رابطه والد فرزندی در والدین متقاضی طلاق سازش نایافته |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
علیرضا یوسفی - فریده حمیدی - حسین فکوری حاجی یار |
مشخصات نشریه
|
رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 11 شماره 7 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار
|
مهر - 1401 |
محدوده صفحات
|
20-11 |
کلید واژه
|
باورهای غیرمنطقی شناخت درمانی مشهد زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره زوجین متقاضی طلاق رابطه والد فرزند ذهن آگاهی آموزش شناختی درمانی طلاق درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی والدین متقاضی طلاق سازش نایافته
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر باورهای غیرمنطقی و رابطه والد-فرزندی در والدین متقاضی طلاق سازش نایافته انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون– پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به مراکز مشاوره سطح شهر مشهد در نیمه دوم سال 1400 بودند. نمونه پژوهشی شامل 40 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مقیاس رابطه والد-کودک (CPRS، پیانتا، 1992) و پرسشنامه چهار عاملی باورهای غیرمنطقی اهواز (4IBT-A، عبادی و معتمدین، 1384) بود. برای گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفته ای یک جلسه آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی ارائه شد. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد، آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی و بهبود رابطه والد -فرزندی در والدین متقاضی طلاق سازش نایافته تاثیر داشت (01/0 > P). بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی و بهبود رابطه والد-فرزندی در والدین متقاضی طلاق سازش نایافته مؤثر است.
|