• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه جامعه‌شناختی تحولات سبک زندگی ایرانی اسلامی در بین خانواده‌های ایرانی از انقلاب اسلامی سال 1357 تا کنون: وفاق، تفاوت یا شکاف ارزشی؟ (مطالعه موردی: خانواده‌های ساکن شهر اراک)
تعداد صفحات 21
نویسنده محمد امین باقری - سیف الله سیف اللهی - مظفرالدین شهبازی - علی باصری
مشخصات نشریه  پژوهش‌های انقلاب اسلامی - انجمن علمی انقلاب اسلامی شماره 3 پیاپی 42
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 231-211
کلید واژه ایران  تحولات خانواده  تحولات خانواده در ایران  عوامل اجتماعی  خانواده ایرانی  سبک زندگی  پایگاه اجتماعی  شکاف ارزشی  اراک (شهرستان)  مصرف رسانه‌ای  پایگاه اقتصادی  خانواده  عوامل اقتصادی  سبک زندگی اسلامی  شیوه زندگی ایرانی  سبک زندگی خانوادگی  مطالعه جامعه‌شناختی  تغییر سبک زندگی  سبک زندگی ایرانی اسلامی  تکثر منابع جامعه‌پذیری  تحرک جغرافیایی  تفاوت ارزشی  
چکیده این مقاله به بررسی وضعیت سبک زندگی ایرانی اسلامی در بین خانواده های ایرانی و روند تغییرات آن از انقلاب اسلامی سال 1357 تا کنون و تحلیل و تبیین جامعه شناختی عوامل اقتصادی-اجتماعی موثر بر این تغییرات می پردازد. چارچوب نظری با الهام از نظریه های ماکس وبر، پیر بوردیو ، آنتونی گیدنز و رونالد اینگلهارت، تدوین و بر اساس آن، چهار عامل پایگاه اقتصادی – اجتماعی، مصرف رسانه ای، تکثر منابع جامعه پذیری و تحرک جغرافیایی به عنوان متغیرهای مستقل انتخاب شدند.
پژوهش به روش پیمایشی و با تکنیک پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه خانواده‌های ساکن شهر اراک در سال ۱۳۹۸ بوده اند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 440 خانواده بوده که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. پردازش داده ها با استفاده از آزمون های آماری در نرم افزار spss انجام شده است. نتایج آزمون T بیانگر تفاوت معنادار میانگین امتیازات سبک زندگی ایرانی اسلامی در میان خانواده های دهه 60 و دهه 90 در سطح تفاوت ارزشی می باشد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نیز رابطه بین متغیرهای مستقل پایگاه اقتصادی – اجتماعی (649/0-)، میزان مصرف رسانه (736/0-)، میزان تحرک جغرافیایی (707/0-) و تکثر عوامل جامعه‌پذیری (670/0-) و متغیر وابسته (سبک زندگی ایرانی اسلامی) رانشان می دهد به طوری که با افزایش مقدار آن ها، میزان اهمیت سبک زندگی ایرانی، اسلامی در بین خانواده ها کاهش می یابد.

کد مقاله 45803
تعداد بازدید 28

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397