• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مشخصه‌های روانسنجی پرسشنامه تحریک جنسی و بازداری جنسی در مردان ایرانی
تعداد صفحات 11
نویسنده امین اسدی حیه - مهناز علی اکبری دهکردی - احمد علی‌پور
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 21 شماره 5
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1401
محدوده صفحات 511-501
کلید واژه اختلالات جنسی  ایران  مردان ایرانی  روان‌سنجی  اختلال عملکرد جنسی  تهران  عملکرد جنسی  رفتارهای جنسی  مشکلات جنسی مردان  معلمان مرد  تحریکات جنسی  ویژگی‌های روانسنجی  مردان متأهل  رفتارهای پرخطر جنسی  معلمان متأهل  عملکرد جنسی مردان  بازداری جنسی  پرسشنامه تحریک و بازداری جنسی در مردان ایرانی  
چکیده مقدمه: بخش قابل توجهی از تفاوت های مربوط به اختلال جنسی و رفتارهای جنسی پرخطر در افراد از طریق مدل کنترل دوگانه که تحریک و بازداری جنسی را می‌سنجد، قابل پیش بینی است. بر همین مبنا و با توجه به عدم بررسی مشخصه های این مقیاس در جامعه مردان ایرانی؛ هدف پژوهش حاضر تعیین مشخصه های روانسنجی پرسش نامه تحریک و بازداری جنسی در مردان ایرانی بود.
مواد و روش کار: این مطالعه، یک طرح پژوهش توصیفی بود. شرکت کنندگان این پژوهش ۲۰۰ نفر از معلمان متاهل شهر تهران بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اجرای این پژوهش در ابتدا به ترجمه پرسش‌نامه و سپس ترجمه معکوس و مقایسه آن با پرسش‌نامه اصلی پرداخته شد. در این پژوهش از مقیاس تحریک و بازداری جنسی میلهاوزن و همکاران (۲۰۱۰) و تمایل جنسی هالبرت (۱۹۹۱) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های همبستگی، مطالعه نیکویی برازش، تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول و دوم و همچنین محاسبه پایایی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل ۶ بعدی پرسش‌نامه تحریک و بازداری جنسی (شناخت های بازدارنده، روابط مهم، عناصر زوجی، تحریک پذیری، ویزگی های همسر و مکان رابطه) مطابق با الگوی کنترل مضاعف است و همچنین برازش قابل قبولی دارد. ریشه میانگین مربعات خطای تقریب ۰/۰۶۴و شاخص برازش مقایسه‌ای ۰/۹۱۶ مطلوب ارزیابی شد. آلفای کرونباخ کل مقیاس ۰/۸۹۴ و زیر مقیاس‌ها به ترتیب ۰/۸۳۲، ۰/۸۰۵، ۰/۷۳۱، ۰/۷۸۰، ۰/۸۱۲، ۰/۷۶۶ بود. همچنین ضریب همبستگی درون طبقه‌ای بزرگتر از ۰/۸ به دست آمد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که نسخه فارسی پرسش‌نامه تحریک/ بازداری جنسی ابزار مناسبی برای استفاده در جامعه مردان ایرانی است و متخصصان می‌توانند از این ابزار در مراکز مشاوره و درمانی جهت تشخیص رفتارهای جنسی پرخطر و عملکرد جنسی ضعیف مردان استفاده کنند.

کد مقاله 45532
تعداد بازدید 49

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397