• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ترجمه و روان‌سنجی نسخه ایرانی پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری (PSRI)
تعداد صفحات 16
نویسنده سعید حسینی تشنیزی - نسیبه روزبه - فاطمه دبیری - گیتی ازگلی - شیوا علیزاده
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 8
تاریخ انتشار آبان - 1401
محدوده صفحات 57-42
کلید واژه اعتبار  اختلالات جنسی  دوران بارداری  بارداری  زنان باردار  عملکرد جنسی زنان  روایی  روان‌سنجی  فعالیت جنسی  اختلال عملکرد جنسی زنان  پایایی  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  اعتباریابی  فعالیت جنسی زنان  رشت (شهرستان)  اعتباریابی پرسشنامه  ویژگی‌های روانسنجی  پاسخ جنسی  نسخه فارسی  پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری  
چکیده مقدمه: فعالیت جنسی در دوران بارداری، به‌علت تغییرات هورمونی و جسمانی زن باردار تغییر می‏ کند که این امر موجب شیوع بیشتر اختلال عملکرد جنسی در بارداری می‌گردد. ارزیابی عملکرد جنسی با ابزارهای خاص برای تعیین اختلالات جنسی در دوران بارداری لازم است. پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری، یکی از این ابزارهای مورد استفاده می‏ باشد. مطالعه حاضر با هدف ترجمه و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و اعتباریابی پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی در سال 1400 با هدف ترجمه، روان­سنجی و اعتباریابی پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری (PSRI)، با روش برگشتی از انگلیسی به فارسی ترجمه شد. پس از اخذ نظرات کارشناسان و مادران باردار، در ابتدا روایی صوری و محتوای پرسشنامه به‌صورت کیفی تعیین گردید. سپس نسخه‏ نهایی پرسشنامه توسط 260 زن باردار شهر رشت به‌صورت نمونه‏ گیری در دسترس تکمیل گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ، همبستگی درون طبقه‏ ای بررسی شد. اعتبار و روایی سازه پرسشنامه، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار AMOS و سایر تحلیل‏ های آماری با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS انجام گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته ­ها: همبستگی درون طبقه‏ ای برای هر مقیاس بین 602/0 تا 902/0 نشان داده شد. همچنین بین هر زیرمقیاس و نمره کل پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری همبستگی متوسط تا زیاد وجود داشت. تمام شاخص‌های نیکویی نشان دادند تمامی زیرمقیاس‌های این پرسشنامه برای ‏اندازه‏ گیری فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری مناسب هستند.
نتیجه ­گیری: نتایج روان­سنجی پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری، نشان‌دهنده پایایی و اعتبار بالای این مقیاس و امکان استفاده از این ابزار در ایران است.

کد مقاله 45527
تعداد بازدید 76

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397