• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط بین سطح استرادیول سرم و نمره استرس با عملکرد جنسی زنان مراجعه کننده به بیمارستان شهدای یافت آباد (همزمان با شیوع ویروس کرونا)
تعداد صفحات 6
نویسنده الهه صادقی صاحب زاد - نجمه تهرانیان - انوشیروان کاظم‌ نژاد - محسن شریفی - فراز مجاب
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 3
تاریخ انتشار خرداد - 1401
محدوده صفحات 74-69
کلید واژه استرس  عملکرد جنسی زنان  عملکرد جنسی  استرادیول  استرس زنان  کووید 19  
چکیده مقدمه: عملکرد جنسی، بخشی از زندگی و رفتار انسانی و یک پدیده چندبعدی است که تحت تأثیر بسیاری از عوامل زیستی، روانی و اجتماعی قرار می‌گیرد. استرادیول از جمله هورمون‌هایی است که ارتباط مستقیم با سطح عملکرد جنسی دارد. همه‌گیری ویروس کرونا باعث استرس روانی و جسمی شدید شده که می‌تواند باعث کاهش عملکرد جنسی شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سطح استرادیول سرم و نمره استرس با عملکرد جنسی زنان مراجعه‌کننده به بیمارستان شهدای یافت‌آباد (همزمان با شیوع ویروس کرونا) انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه همبستگی در سال 1400 بر روی 223 زن 35-18 ساله متأهل و مراجعه‌کننده به درمانگاه زنان بیمارستان شهدا یافت‌آباد (همزمان با شیوع ویروس کرونا) انجام شد. زنان مراجعه‌کننده در فاز فولیکولر تحت خون‌گیری وریدی قرار گرفتند و سپس فرم مشخصات فردی (شامل اطلاعات فردی)، پرسشنامه عملکرد جنسی (FSFI) و پرسشنامه استرس داس را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمون همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک‌طرفه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، میانگین نمره کلی عملکرد جنسی با استرس همبستگی معکوس و معناداری داشت (983/0 = r ، 001/0 > p )؛ به‌عبارتی هرچه میزان استرس بیشتر می‌شد، نمره عملکرد جنسی کاهش می‌یافت. همچنین بر اساس این آزمون، سطح استرادیول با عملکرد جنسی همبستگی مثبت داشت (001/0 = p ، 223/0- = r ).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه، شرایط استرس‌زا از جمله همه‌گیری کرونا می‌تواند باعث کاهش سطح استرادیول سرم و کاهش نمره عملکرد جنسی گردد.

کد مقاله 45526
تعداد بازدید 58

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397