• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش شناختی رفتاری ایمن‌سازی در برابر استرس بر مهارت‌های مقابله‌ای و کیفیت زندگی زوجین ناسازگار
تعداد صفحات 7
نویسنده زهرا سیمی - محسن مخلوق - پروانه سرکشیک‌زاده - علیرضا آقایوسفی - نظام الدین قاسمی
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 24 شماره 3
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1401
محدوده صفحات 175-169
زبان انگلیسی
کلید واژه استرس  راهبردهای مقابله‌ای  مهارت‌های مقابله‌ای  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوج‌های ناسازگار  کازرون (شهرستان)  کیفیت زندگی  سبک‌های مقابله با استرس  آموزش ایمن سازی  آموزش ایمن سازی در مقابل استرس (SIT)  استرس ادراک شده   رویکرد شناختی رفتاری  کیفیت زندگی زوجین  کاهش استرس  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی–رفتاری ایمن‌‌سازی در برابر استرس بر مهارت های مقابله ای و کیفیت زندگی زوج های ناسازگار انجام شد.
روش‌ کار: در این مطالعه، از بین زوج‌های ناسازگار مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره شهرستان کازرون، 24 زوج انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش ده جلسه برنامه ایمن سازی در برابر استرس را دریافت کردند و گروه شاهد در لیست انتظار قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک های مقابله ای اندلر و پارکر، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-18 و روش کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش شناختی-رفتاری به طور موثری استرس را کاهش داده و کیفیت زندگی زوجین را بهبود می بخشد (P = 0.001). این رویکرد همچنین سبک های مقابله ای را برای زوجین افزایش داد (P = 0.001).
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش ایمن سازی در برابر استرس می‌تواند با افزایش سبک‌های مقابله‌ای حل مسئله، کیفیت زندگی زوج‌های ناسازگار را افزایش دهد.

کد مقاله 45520
تعداد بازدید 58

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397