عنوان | طراحی مدل کارآفرینی زنان مبتنی بر راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان سال 20 شماره 3 پیاپی 72 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 140-110 |
کلید واژه | زنان کارآفرین کارآفرینی کارآفرینی زنان کارآفرینی اجتماعی نظریه زمینهای طراحی مدل کسب و کارهای الکترونیکی حمایت اطرافیان کارآفرینی الکترونیکی |
چکیده |
هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی زنان مبتنی بر راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی و در نهایت ارائه الگو در این زمینه است. این پژوهش از نوع اکتشافی و با رویکرد کیفی و با بکارگیری استراتژی نظریه داده بنیاد اجرا شد. جامعه مورد پژوهش شامل کارآفرینان زن فعال در شبکه های اجتماعی بودند. ابزار جمعآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و به منظور گردآوری دادهها با به کارگیری روش نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از زنان کارآفرین در کسب و کارهای الکترونیکی انتخاب شدند که در مصاحبه چهاردهم اشباع نظری حاصل شد. برای اطمینان از روایی و پایایی داده ها بررسیهای لازم شامل اعتبارپذیری، انتقالپذیری، تاییدپذیری و اطمینانپذیری صورت گرفت. سپس کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 انجام گرفت. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 291 شاخص و 31 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی شد که در قالب مدل پاردایمی شامل کارآفرینی الکترونیکی زنان به عنوان مقوله محوری و عوامل علّی (عوامل خانوادگی و عوامل فناورانه)؛ عوامل زمینهای (عوامل اجتماعی_فرهنگی، عوامل قانونی، عوامل اقتصادی و آموزش)؛ شرایط مداخلهگر (عوامل فردی)؛ راهبردها (تدوین برنامه بازاریابی، طراحی ارزش پیشنهادی و رفع موانع کسب و کار) و پیامدها (رشد کسب و کار الکترونیکی) عوامل موثر بر کارآفرینی زنان برای راهاندازی کسب و کارهای الکترونیکی را انعکاس میدهند. این نتایج گویای آن است که کارآفرینان زن باید برای رشد و توسعه کسب و کار الکترونیکی خود راهبردهایی مانند تدوین برنامه بازاریابی، طراحی ارزش پیشنهادی و رفع موانع فردی و محیطی کسب و کار را مورد توجه قرار دهند. |
کد مقاله | 45434 |
تعداد بازدید | 96 |
|