• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه انسجام خانواده با مسئولیت‌پذیری اجتماعی در نوجوانان: نقش واسطه‌ای خودتفسیری وابسته و اعتماد اجتماعی
تعداد صفحات 31
نویسنده سارا ابراهیمی - حمیده طرقی اردکانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 653-623
کلید واژه انسجام خانواده  اعتماد اجتماعی  مسئولیت‌پذیری اجتماعی  مسئولیت‌پذیری نوجوانان  خودتفسیری وابسته  
چکیده زمینه و هدف: از آن‌جا که مسئولیت‌پذیری اجتماعی در نوجوانی با بهزیستی فردی و اجتماعی ارتباط تنگاتنگی دارد، ضروری است عوامل مؤثر بر آن جهت اقدامات مداخله‌ای شناسایی شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای خودتفسیری وابسته و اعتماد اجتماعی در رابطه انسجام خانواده با مسئولیت‌پذیری اجتماعی نوجوانان انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی نوجوانان دختر و پسر 13 تا 19 ساله شهر قم در سال 1401 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 314 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس محیط خانوادگی (موس و موس، 1976)، مقیاس خودتفسیری (سینگلیس، 1994)، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی (احمدی، 1388) و پرسشنامه اعتماد اجتماعی (صفاری‌نیا و شریف، 1392) پاسخ دادند. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نصب برنامه الحاقی پردازشگر هایس (مدل 4) در نرم‌افزار SPSS24 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود انسجام خانواده با مسئولیت‌پذیری اجتماعی، خودتفسیری وابسته و اعتماد اجتماعی به طور مثبت و معنی‌دار مرتبط است و خودتفسیری وابسته و اعتماد اجتماعی نوجوانان نیز به طور مثبت و معنی‌دار با مسئولیت اجتماعی رابطه دارند. تجزیه و تحلیل بوت استرپ نشان داد خودتفسیری وابسته و اعتماد اجتماعی، به طور معنی‌دار رابطه بین انسجام خانواده و مسئولیت اجتماعی را میانجی‌گری می‌کنند.
نتیجه‌گیری: از یافته‌های این پژوهش می‌توان به‌منظور طراحی مداخله به موقع برای ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی در نوجوانان استفاده کرد.

کد مقاله 45320
تعداد بازدید 32

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397