عنوان | فرایند درک و تجربه والدین کودکان مبتلا به ملال جنسیتی: یک مطالعه کیفی با رویکرد گراندد تئوری |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 40 پیاپی 687 |
تاریخ انتشار | آبان - 1401 |
محدوده صفحات | 709-699 |
کلید واژه | اختلالات جنسی هویت جنسی اختلال هویت جنسی مشهد ادراک والدین مطالعه کیفی تجارب والدین گراندد تئوری ملال جنسیتی ملال جنسی |
چکیده |
مقدمه: افراد مبتلا به ملال جنسیتی، بین جنسیتی که برای آنها تعیین شده است و جنسیت تجربه شده/ ابراز شدهی خود، ناهمخوانی محسوسی دارند. این مطالعه با هدف اطلاع از درک و تجربهی والدین افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در مورد وضعیت فرزندشان میباشد. روشها: این مطالعه از نوع تحلیل محتوای کیفی است که به روش انجام مصاحبهی نیمه ساختاریافته با 15 نفر از والدین افراد دچار ملال جنسی ارجاع شده به بیماستان ابنسینا مشهد در سال 1399 انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش Strauss و Corbin استفاده شد. از نرمافزار MAXQDA نسخهی 10 به منظور سازماندهی و کدگذاری دادههای کیفی استفاده گردید. یافتهها: در مجموع، 15 مصاحبه و 121 کد مفهومی استخراج شد. 58 درصد از فرزندان دچار اختلال هویت جنسی، دختر بودند. میانگین سن این افراد در زمان شرکت در مطالعه، 24 سال، میانگین سن تصمیمگیری برای انجام عمل جراحی، 21 سال و میانگین سن شروع علائم در کودکی، 9 سال بود. یافتههای به دست آمده در این مطالعه، در شش مقولهی مرکزی با عناوین تجربهی والدین از کودکی فرزند دچار ملال جنسیتی، رفتارهای مشاهده شده نامتعارف در نوجوانی و جوانی فرد مبتلا به اختلالات جنسی از دید والدین، احساسات والدین، سوء رفتار والدین، علل ایجاد این مشکل از دید والدین، تجربهی خود فرد از اختلال هویت جنسی قرار گرفتند. نتیجهگیری: با توجه به بیان تجربیات والدین و اطلاع از چالشهای متعدد میان خانوادهها و فرزندان در این خصوص، جهت ارتقای کیفیت زندگی و بهبود سلامت روان افراد مبتلا به ملال جنسیتی، لزوم مداخلات آموزشی در سطوح عمومی و تخصصی ضروری به نظر میرسد. |
کد مقاله | 45224 |
تعداد بازدید | 69 |
|