• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فرایند درک و تجربه والدین کودکان مبتلا به ملال جنسیتی: یک مطالعه کیفی با رویکرد گراندد تئوری
تعداد صفحات 11
نویسنده ملیحه ضیائی - علی طلایی - علی تقی‌پور
مشخصات نشریه  دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 40 پیاپی 687
تاریخ انتشار آبان - 1401
محدوده صفحات 709-699
کلید واژه اختلالات جنسی  هویت جنسی  اختلال هویت جنسی  مشهد  ادراک والدین  مطالعه کیفی  تجارب والدین  گراندد تئوری  ملال جنسیتی  ملال جنسی  
چکیده مقدمه: افراد مبتلا به ملال جنسیتی، بین جنسیتی که برای آن‌ها تعیین شده است و جنسیت تجربه شده/ ابراز شده‌ی خود، ناهمخوانی محسوسی دارند. این مطالعه با هدف اطلاع از درک و تجربه‌ی والدین افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در مورد وضعیت فرزندشان می‌باشد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع تحلیل محتوای کیفی است که به روش انجام مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته با 15 نفر از والدین افراد دچار ملال جنسی ارجاع شده به بیماستان ابن‌سینا مشهد در سال 1399 انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش Strauss و Corbin استفاده شد. از نرم‌افزار MAXQDA نسخه‌ی 10 به منظور سازمان‌دهی و کدگذاری داده‌های کیفی استفاده گردید.
یافته‌ها: در مجموع، 15 مصاحبه و 121 کد مفهومی استخراج شد. 58 درصد از فرزندان دچار اختلال هویت جنسی، دختر بودند. میانگین سن این افراد در زمان شرکت در مطالعه، 24 سال، میانگین سن تصمیم‌گیری برای انجام عمل جراحی، 21 سال و میانگین سن شروع علائم در کودکی، 9 سال بود. یافته‌های به دست آمده در این مطالعه، در شش مقوله‌ی مرکزی با عناوین تجربه‌ی والدین از کودکی فرزند دچار ملال جنسیتی، رفتارهای مشاهده شده نامتعارف در نوجوانی و جوانی فرد مبتلا به اختلالات جنسی از دید والدین، احساسات والدین، سوء رفتار والدین، علل ایجاد این مشکل از دید والدین، تجربه‌ی خود فرد از اختلال هویت جنسی قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به بیان تجربیات والدین و اطلاع از چالش‌های متعدد میان خانواده‌ها و فرزندان در این خصوص، جهت ارتقای کیفیت زندگی و بهبود سلامت روان افراد مبتلا به ملال جنسیتی، لزوم مداخلات آموزشی در سطوح عمومی و تخصصی ضروری به نظر می‌رسد.

کد مقاله 45224
تعداد بازدید 69

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397