• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان انتظار از ازدواج و عوامل مرتبط با آن در زوجین تازه ازدواج کرده در مرکز مشاوره قبل از ازدواج در تبریز
تعداد صفحات 10
نویسنده عطا خداپرست - دل آرا لاغوثی - مهستی علیزاده - ندا گیلانی
مشخصات نشریه  مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز شماره 6 پیاپی 156
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1400
محدوده صفحات 542-533
کلید واژه ازدواج  عوامل مرتبط  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  تبریز  انتظارات زوجین  مشاوره پیش از ازدواج  انتظار از ازدواج  زوجین تازه ازدواج کرده  انتظارات واقع بینانه  انتظارات ایده آل گرایانه  
چکیده زمینه: یکی از عوامل تعیین کننده مهم در یک ازدواج موفق، داشتن انتظار واقع بینانه از ازدواج است. این مطالعه با هدف ارزیابی انتظارات زوجین تازه ازدواج کرده مراجعه کننده به مرکز مشاوره قبل از ازدواج و همچنین عوامل موثر بر انتظار از ازدواج آنها انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه مقطعی، برای بررسی سطح انتظارات زوج های تازه ازدواج کرده مراجعه کننده به مرکز مشاوره قبل از ازدواج در تبریز از مرداد ماه 1397 تا فروردین 1398، 284 نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس انتظار از ازدواج خودایفا استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی، آزمون کای مجذور و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 5 ± 26 سال بود. تقریبا 52٪ زوج ها تحصیلات دانشگاهی داشتند. میانگین نمره انتظار از ازدواج زوجین 19/74 ± 158/138 به دست آمد. بر اساس نتایج آزمون رگرسیون لجستیک، انتظار از ازدواج ایده آل گرایانه بین زوجین دارای مدرک دانشگاهی در مقایسه با افراد دارای مدرک دیپلم 2/94 برابر بیشتر بود (0/003 = P). علاوه بر این، انتظارات ایده آل گرایانه در زوج های با رشته تحصیلی هنر در مقایسه با زوج های دارای رشته تحصیلی علوم انسانی به طور معنی داری بیشتر بود (نسبت شانس = 0/2 ، 007/5 = P) و انتظار از ازدواج ایده آل گرایانه در بین کارمندان و افراد خود اشتغال در مقایسه با افراد بیکار یا خانه دار به ترتیب 3/14 و 3/16 برابر بیشتر بود (0/05 > P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اکثر زوج ها، انتظارات ایده آل گرایانه در مورد ازدواج داشتند و همچنین زوج های دارای تحصیلات دانشگاهی، تحصیل در رشته هنر، خوداشتغالی ها و کارمندان انتظارات ایده آل گرایانه بیشتری از ازدواج داشتند.

کد مقاله 45200
تعداد بازدید 91

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397