| عنوان | تحلیل نگرش و انتظارت زنان گردشگر از فضاهای جذب گردشگری روستایی مطالعه موردی: دهستان رودپی شرقی شهرستان ساری |
| تعداد صفحات | 21 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | پژوهشهای جغرافیای انسانی شماره 3 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
| محدوده صفحات | 1019-999 |
| کلید واژه | زن گردشگر دیدگاه زنان گردشگری ساری (شهرستان) فضاهای روستایی گردشگران گردشگری روستایی فضاهای گردشگری انتظارات زنان گردشگری زنان رودپی شرقی (دهستان) |
| چکیده |
توجه به نگرش و انتظارات زنان گردشگر از فضاهای جذب گردشگر روستایی و رفع نیازهای اساسی آنان در ابعاد فردی، روانی، اجتماعی و زیستی بهمنزله یکی از عوامل کلیدی و اساسی در راستای تقویت روابط اجتماعی در فضا و زمان است که نقش بسیار مهمی در جذب و حضورشان در فضاهای گردشگری روستایی دارد هرچند در کشور ما توجه چندان به آن نشده است. این پژوهش با هدف شناسایی نگرش و انتظارات زنان گردشگر و ارزیابی آن در روستاهای دهستان رودپی شرقی در شهرستان ساری انجام شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی مبتنی بر واکاوی ادبیات نظری بهمنظور شناسایی فضاهای جذب گردشگری روستایی است که در این خصوص 13 شاخص شناساییشده است. سپس شاخصهای مرتبط با هر متغیر تهیه و در قالب پرسشنامه تدوین شده است. پس از تعیین روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید؛ نگرش و انتظارات زنان از فضاهای جذب گردشگر مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق 208 نمونه محاسبه و بهصورت تصادفی بین زنان گردشگر توزیع و پخش شده است. نتایج بهدست آمده از آزمون فریدمن نشان میدهد که متغیر محافظت با امتیاز 37/2 و آسایش با امتیاز 18/2 و لذت با امتیاز 45/1 بیشترین میانگینها را به خود اختصاص دادند که نشان میدهد توجه به نیازهای زنان گردشگر در فضاهای عمومی خیلی مهم است. نتایج یافتههای آزمون t تک نمونهای نشان داد که سطح معناداری برای همه شاخصها وجود دارد، بهطوریکه در شاخصهای کیفی بصری با امتیاز 39/4 و شرایط نامساعد جوی با امتیاز 38/4 بیشترین میانگینها را به خود اختصاص دادند. |
| کد مقاله | 45184 |
| تعداد بازدید | 129 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...