عنوان | بررسی ماهیت عبادی یا معاملی نکاح از منظر فقه فریقین |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) - دانشگاه مذاهب اسلامی - علمی ترویجی سال 17 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 66-52 |
کلید واژه | مهریه عقد نکاح فقهای امامیه فقه امامیه ماهیت حقوقی عبادت دیدگاه فقها فقه حنفی معامله دیدگاه فقهی فقه فریقین ماهیت فقهی عوض علمای فریقین فقه شافعی فقهای حنفیه فقه حنبلی فقه مالکی فقهای مالکی فقهای حنبلیه فقهای شافعیه ماهیت عبادی نکاح ماهیت نکاح ماهیت معاملی نکاح |
چکیده |
با وجود مباحثی که ذیل ماهیت فقهی حقوقی نکاح از سوی اندیشمندان ارائه شده است و بر اساس آن، برخی نکاح را ذیل معاملات قرار دادهاند، برخی دیگر ماهیت نکاح را عبادی دانستهاند، اما واکاوی زوایای مختلف و نقد و بررسی آن موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از نظر اکثریت مطلق فقهای مذاهب حنبلی، حنفی و مالکی، ماهیت نکاح عبادی است بدین جهت که شرط خیار و اقاله در آن جایز نبوده، جنبه اخروی در آن لحاظ شده و انعقاد عقد، بدون ذکر مهر یا فساد آن صحیح است. این درحالی است که اکثریت فقهای امامیه و شافعیه، نکاح را دارای ماهیتی ذیل معاملات قرار دادهاند که امکان انشاء قرارداد حقوقی بین طرفین در آن، وجود دارد، ایجاب و قبول طرفین از شروط نکاح تلقی میشود و امتناع زن از تمکین تا دریافت مهریه جایز است. این تحقیق، با شیوه کتابخانهای و به روش توصیفی-تحلیلی، ضمن مروری بر آثار فقهی و حقوقی عقد نکاح، به نقد کلی و تفصیلی جنبه عبادیبودن آن از منظر فریقین پرداخته و بر این باور است که میتوان رویکرد «معاملهای بودن نکاح» را بدین علت رجحان داد که دلیلی تعبدی بر اثبات عبادیبودن نکاح وجود ندارد، گرچه میتوان به ادله اجتهادی در این خصوص اشاره کرد. بدیهی است پذیرش این رویکرد، مستلزم تعهدآوربودن شرط خیار در نکاح و امکان جبران ضرر و خسارت های مهلک در اختلافات زوجین است. |
کد مقاله | 45122 |
تعداد بازدید | 19 |
|