• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مهارت ارتباط مؤثر بر الگوهای ارتباطی زوجین
تعداد صفحات 11
نویسنده مهدی حسین زاده بندقیری - منصور سودانی - مریم غلامزاده جفره
مشخصات نشریه  دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 65 شماره 3
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1401
محدوده صفحات 1324-1314
کلید واژه روابط زوجین  الگوهای ارتباطی زوجین  مهارت ارتباطی  الگوی ارتباطی  آموزش مهارتی  ارتباط مؤثر  آموزش مهارت‌های ارتباطی  فرهنگ اسلامی  آموزش الگوهای ارتباطی  ارتباط مؤثر همسران  مهارت‌های ارتباط زوجین  ملاثانی (شهرستان)  
چکیده مقدمه و هدف: در عصر حاضر نظام خانواده دچار مشکلات عدیده‌ای شده است و اختلاف‌های خانوادگی، طلاق، افزایش آمار کودکان بی‌سرپرست و بزهکاری نوجوانان نشان دهنده مشکلات اساسی در خانواده‌ها است که ریشه اصلی آن در کیفیت روابط بین زوجین است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش مهارت ارتباط موثر مبتنی بر فرهنگ اسلامی بر الگوهای ارتباطی زوجین دارای فرزند بود.
روش کار: مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین دارای فرزند مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهر ملاثانی در شش ماه اول سال 1399 بود. گروه نمونه شامل 60 زوج بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه قرار گرفتند (30 زوج در گروه آزمایش و 30 زوج در گروه گواه). هر دو گروه پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین (کریستنس و سالاوی، 1984) را تکمیل نمودند، سپس گروه آزمایش تحت 12 جلسه 2 ساعته برنامه آموزش مهارت ارتباط موثر مبتنی بر فرهنگ اسلامی قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS ورژن 23 و روش آماری تحلیل کوواریانس چند‌‌متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت ارتباط موثر مبتنی بر فرهنگ اسلامی بر الگوهای ارتباطی زوجین دارای فرزند تاثیر دارد.
نتیجه گیری: آموزش مهارت ارتباط موثر مبتنی بر فرهنگ اسلامی بر الگوهای ارتباطی زوجین تأثیرگذار است و با توجه به سودمندی آن، می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد در بهبود کیفیت و افزایش ارتباط عاطفی زوجین استفاده گردد.

کد مقاله 45054
تعداد بازدید 50

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397