• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثرات غرور فیزیکی، شرم از بدن و نفوذ اجتماعی در نظارت بر بدن و مشارکت ورزشی زنان: رویکرد معادلات ساختاری
تعداد صفحات 18
نویسنده اسفندیار خسروی زاده - زهره رضایی - حسین منصوری - علیرضا زارع
مشخصات نشریه  روانشناسی ورزش - دانشگاه شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 148-131
کلید واژه ورزش زنان  مشارکت زنان در ورزش  تصویر بدنی  تهران  معادلات ساختاری  مشارکت ورزشی  نفوذ اجتماعی  شرم از بدن  زنان شهر تهران  نظارت بدنی  غرور فیزیکی  خودبینی  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر اثرات غرور فیزیکی، شرم از بدن و نفوذ اجتماعی در نظارت بر بدن و مشارکت ورزشی زنان با رویکرد معادلات ساختاری بود.
روش‌ها: جامعة آماری پژوهش را زنان استان تهران تشکیل دادند که بر اساس تخمین حجم نمونة بهینه 281 نمونة قابل ‌قبول گردآوری شد. پرسش‌نامة تصویر بدنی مک‌کینلی و هاید (1996) برای بررسی و سنجش نظارت از بدن و شرم از بدن مورد استفاده قرار گرفت. از پرسش‌نامة خودبینی هانگ و همکاران (2011) جهت ارزیابی غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی استفاده شد. در نهایت برای سنجش مشارکت ورزشی از پرسش‌نامه تعدیل‌شده مشارکت ورزشی استفاده‌ شد.
نتایج: ارزیابی مدل بیرونی ابزار پژوهش را تائید کرد. همچنین نتایج برازش مدل درونی نیز حاکی از تناسب مدل درونی داشت. نتایج نشان داد شرم از بدن با 52/0، غرور فیزیکی با 25/0 و نفوذ اجتماعی با 15/0 به ترتیب بر نظارت و در نهایت نظارت بدن نیز 46/0 بر مشارکت ورزشی زنان اثرگذاری مثبتی و معناداری داشتند.
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی توجه بیشتر به نظارت بر بدن در بین زنان، به سطح بالای مشارکت ورزشی می‌انجامد. پرداختن به ورزش می تواند از عوامل تقویت ابعاد نظارت بر بدن همچون کاهش شرم از بدن، افزایش غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی در بین زنان باشد که خود نشان از سلامت اجتماعی و روانی زنان جامعه دارد.

کد مقاله 45018
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397