• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تمرینات پیلاتس با برایتونیک بر سرسختی ذهنی، امید به زندگی و حافظه زنان یائسه
تعداد صفحات 14
نویسنده سید رضا افتخاری - هاجر ترکان
مشخصات نشریه  روانشناسی ورزش - دانشگاه شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 90-77
کلید واژه امید به زندگی  حافظه زنان  زنان اصفهان  اصفهان  زنان یائسه  حافظه  سرسختی ذهنی  تمرینات ورزشی  امید به زندگی زنان  پیلاتس  زنان مراجع به مراکز بهداشت  برایتونیک  
چکیده هدف: پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی یک دوره تمرینات پیلاتس با برایتونیک بر سرسختی ذهنی، امید به زندگی و حافظه زنان یائسه شهر اصفهان بود.
روش ها: این مطالعه، مطالعه ای کاربردی از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش سه گروهی با سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه بود. به منظور انجام پژوهش از میان زنان یائسه مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان 45 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر (1991)، حافظه وکسلر (1987) و سرسختی ذهنی کوباسا (1989) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده شد. گروه‌ برنامه تمرینی پیلاتس طی 24 جلسه تمرین به صورت گروهی و با توجه به هدف تمرینی شامل 10 دقیقه گرم کردن، 40 دقیقه بدنه اصلی و 10دقیقه سرد کردن، برنامه تمرینی برایتونیک برای بانوان یائسه برای 24 جلسه به صورت 15 دقیقه گرم کردن، 30 دقیقه تنه تمرین، 10 دقیقه حرکات کششی و بعضا کمی قدرتی بود قرار گرفتند. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر تحلیل شد.
نتایج: تمرینات پیلاتس و برایتونیک در افزایش هر سه متغیر سرسختی ذهنی، امید به زندگی و حافظه تأثیر داشتند (05/0 > P). همچنین بین این دو تمرین ورزشی تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 < P).
نتیجه گیری: به نظر می رسد تمرینات پیلاتس و برایتونیک هر دو روشی مؤثر جهت افزایش سرسختی ذهنی، امید به زندگی و حافظه در زنان یائسه باشد.

کد مقاله 45017
تعداد بازدید 13

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397