• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر میزان اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه
تعداد صفحات 12
نویسنده محمدرضا ساکی - پروین درفشان
مشخصات نشریه  سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1401
محدوده صفحات 12-1
کلید واژه جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  الگوی ارتباطی  اختلال اضطرابی  اضطراب اجتماعی  خانواده  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  الگوی ارتباطی خانواده  دانش‌آموزان نوجوان  اضطراب نوجوانان  اضطراب دانش‌آموزان  اهواز (شهرستان)  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده زمینه و هدف: اختلالات اضطرابی یکی از شایع ترین اختلال‌های دوران نوجوانی و جوانی است که می تواند متأثر از الگوی ارتباطی خانواده باشد. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر میزان اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان دوره‌ دوم متوسطه شهرستان اهواز در سال 1398 بود.
روش و مواد: این پژوهش از نوع مقطعی بود که به روش توصیفی- همبستگی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق، دانش‌آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه دوم شاغل به تحصیل در شهرستان اهواز در سال 1398 بودند. با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای تعداد 395 دانش‌آموز انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه الگوی ارتباطی و پرسشنامه‌ استاندارد اضطراب اجتماعی نوجوانان بود. داده‌های این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و با محاسبه ضرایب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: کاهش الگوی ارتباطی گفت و شنود با میانگین (انحراف معیار) (1/13) 9/33 با افزایش اضطراب اجتماعی با میانگین (انحراف معیار) (4/18) 6/80 همراه بود (005/0 > P). همچنین با افزایش میزان الگوی همنوایی با میانگین (انحراف معیار) (3/10) 2/19، میزان اضطراب اجتماعی با میانگین (انحراف معیار) (4/18) 6/80 کاهش یافت (00/50 > P).
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که با کاهش الگوی ارتباطی خانواده بر مبنای گفت و شنود و افزایش الگوی ارتباطی جهت گیری همنوایی میزان اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان افزایش یافت.

کد مقاله 45012
تعداد بازدید 79

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397