• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین نقش جنسیت بر نیت و رفتار سازگاری کشاورزان شهرستان باغملک در رویارویی با تغییرات اقلیم
تعداد صفحات 29
نویسنده آمنه سواری ممبنی - مسعود یزدان پناه - مسلم سواری
مشخصات نشریه  جغرافیا و مخاطرات محیطی - دانشگاه فردوسی مشهد سال 11 شماره 2 پیاپی 42
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 247-219
کلید واژه زنان روستایی  زنان کشاورز  رفتار سازگاری  مدل اعتقاد سلامتی  کشاورزان  مردان کشاورز  تغییرات اقلیم  باغ‌ملک (شهرستان)  
چکیده تغییرات اقلیم به‌طور فزاینده­ ای بر معیشت مردم در سراسر جهان تأثیر می­ گذارد و به‌عنوان چالشی مهم در سطح جهانی به‌حساب آمده و یک عامل مهم در تشدید نابرابری­ های اجتماعی به‌خصوص نابرابری­ های جنسیتی است. زنان در دنیا نه‌تنها به‌عنوان قشر آسیب­ پذیر در مقابل تغییرات اقلیم شناخته شده­ اند بلکه عاملی مؤثر در ایجاد تغییرات در رابطه با سازگاری به شمار می­ آیند؛ بنابراین نیاز به تحقیق درباره عوامل مؤثر بر نیت و رفتار سازگاری کشاورزان با تغییرات اقلیم از دیدگاه زنان و مردان وجود دارد. این مطالعه با استفاده از مدل توسعه یافتۀ اعتقادات سلامت به این موضوع مهم پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کشاورزان دو گروه زن و مرد بودند. تعداد اعضای نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 200 کشاورز مرد و 150 کشاورز زن انتخاب شد. برای انتخاب کشاورزان از نمونه­ گیری چند مرحله­ ای طبقه­ ای خوشه­ ای تصادفی استفاده گردید. ابزار جمع­ آوری اطلاعات، پرسشنامه­ ای بود که روایی صوری آن توسط اعضای هیئت‌علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی تأیید گردید. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی بخش­ های مختلف پرسشنامه، از پیش­ آزمون و محاسبه ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. نتایج تجزیه‌وتحلیل مدل معادله­ های ساختاری نشان داد، متغیرهای راهنمای عمل، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، انگیزه و موانع درک شده متغیرهای مؤثر بر نیت کشاورزان مرد به‌صورت مثبت و مستقیم و رفتار به‌صورت مثبت و غیرمستقیم می­ باشند و این متغیرها درنهایت توانستند به ترتیب 53 و 37 درصد از تغییرات متغیرهای نیت و رفتار کشاورزان مرد را پیش­ بینی کنند. متغیرهای راهنمای عمل، شدت درک شده و خودکارآمدی متغیرهای مؤثر بر نیت کشاورزان زن به‌صورت مثبت و مستقیم و رفتار به‌صورت مثبت و غیرمستقیم می­ باشند و این متغیرها درمجموع توانستند به ترتیب 63 و 19 درصد از تغییرات متغیرهای نیت و رفتار کشاورزان زن را پیش­ بینی کنند. اطلاعات به دست آمده از این پژوهش و درک چنین تفاوت­ های جنسیتی می­ تواند توسعه سیاست­ ها و برنامه­ های حساس به جنسیت را تسهیل کند و به بهبود استراتژی­ های سازگاری پایدار و فراگیر کمک کند.

کد مقاله 44942
تعداد بازدید 56

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397