• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین عوامل مؤثر بر افزایش تمایل زنان روستایی نسبت به حفاظت از محیط زیست (مطالعه موردی: روستای حسن آباد خرم آباد)
تعداد صفحات 18
نویسنده حامد ایزدی - بهمن خسروی پور - آمنه سواری ممبنی
مشخصات نشریه  جغرافیا و مخاطرات محیطی - دانشگاه فردوسی مشهد سال 11 شماره 2 پیاپی 42
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 192-175
کلید واژه زنان روستایی  زنان و محیط‌ زیست  محیط زیست  عوامل مؤثر  خرم آباد (شهرستان)  گرایش زنان  محیط زیست روستایی  حفاظت از محیط زیست  حسن آباد (روستا)  
چکیده مسائل و مشکلات ­محیط­ زیست یکی از مهم‌ترین نگرانی و دل‌مشغولی‌های انسان هزارۀ سوم است. افزایش تمایل افراد در سطوح مختلف اجتماعی با اصول حفاظت از محیط‌ زیست و ایجاد رغبت و انگیزه ­های داوطلبانه برای حفاظت از آن بسیار مهم است. زنان سهم قابل‌ توجهی در حفاظت از محیط‌ زیست و مدیریت منابع طبیعی دارند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر افزایش تمایل زنان روستایی نسبت به حفاظت از محیط‌ زیست است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه­ جمع­ آوری داده­ ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش زنان روستای حسن­ آباد در شهرستان خرم­ آباد (180 = N) است که بر اساس جدول گرجسی و مورگان حجم نمونه 118 نفر برآورد شد که با هدف افزایش دقت حجم نمونه تا 123 نفر ارتقا یافت. روش نمونه­ گیری تصادفی ساده بود. ابزار جمع­ آوری داده­ ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی صوری و محتوایی آن توسط اعضای هیئت‌علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تأیید گردید و برای بررسی و تأیید پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تجزیه‌وتحلیل مدل معادلات ساختاری نشان دادند، متغیرهای مسئولیت­ پذیری زیست­ محیطی، آگاهی­ های زیست­ محیطی و پاداش متغیرهای مؤثر بر تمایل زنان به‌صورت مثبت و مستقیم می­ باشند و این متغیرها درنهایت توانستند 80 درصد از تغییرات متغیر تمایل زنان روستایی به حفاظت از محیط‌ زیست را پیش­ بینی کنند.

کد مقاله 44941
تعداد بازدید 63

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397