• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی سوء رفتار با کودکان بر اساس استرس والدینی و سرمایه اجتماعی در مادران سرپرست خانوار
تعداد صفحات 24
نویسنده فرشته پورمحسنی کلوری - سهیلا سیدی - عیسی جعفری - مهری مولایی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 570-547
کلید واژه رفتار با کودک  زنان سرپرست خانوار  سوء رفتار  سرمایه اجتماعی  اردبیل  بدرفتاری با کودکان  سوء رفتار با کودک  سرمایه اجتماعی زنان  استرس والدین  استرس مادران  مادران سرپرست خانوار  سرمایه اجتماعی مادر  نمین (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: سوء رفتار با کودکان یک پدیده اجتماعی و روانشناختی است که شناسایی عوامل مرتبط با آن اولین قدم در جهت پیشگیری از پدیده کودک آزاری و پیامدهای آن است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش استرس والدینی و سرمایه اجتماعی مادران سرپرست خانوار در پیش‌بینی سوء رفتار با فرزندانشان می‌باشد.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زنان سرپرست خانوار شهر نمین (اردبیل) در سال 1398 بود (242 نفر). حجم نمونه به روش مبتنی بر هدف از میان کسانی انجام شد که شرایط ورود به مطالعه را داشتند (120 نفر). پرسشنامه‌های استاندارد استرس والدینی آبیدین (1983)، سرمایه اجتماعی نیاز و همکاران (2004) و سوء رفتار با کودک استراوس و همکاران (1998) جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه ها در مطالعه حاضر بین 75/0-87/0 به دست آمد. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری در نرم افزار آماری smart-PLS3 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: استرس والدینی با ضریب 11/0 و سرمایه اجتماعی با ضریب 85/0- بر بد رفتاری بر کودک تاثیر دارند. تاثیر سرمایه اجتماعی معکوس و تاثیر استرس والدینی مستقیم و معنادار است (05/0 > P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده میتوان گفت استرس والدینی موجب افزایش سو رفتار با کودک می شود در حالیکه حمایت اجتماعی نقش حفاظتی دارد. بر اساس این یافته ها پیشنهاد می شود زنان سرپرست خانوار در قالب گروه های همیاری آموزش های لازم در جهت مدیریت استرس را دریافت کنند. تشکیل گروه های همتا شامل زنان سرپرست خانوار در شهرستان های کوچک می تواند علاوه بر فراهم آوردن حمایت اجتماعی از ننگ اجتماعی ناشی از تک سرپرستی نیز بکاهد.

کد مقاله 44922
تعداد بازدید 31

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397