• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتقای بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان زن ناجا بر اساس تاب‌آوری و سازگاری اجتماعی: نقش واسطه‌ای ذهن آگاهی
تعداد صفحات 30
نویسنده لیلا ذوقی - بیتا آجیلچی - جواد عینی پور
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 416-387
کلید واژه زنان دانشجو  سازگاری اجتماعی  تهران  بهزیستی روان‌شناختی  ذهن آگاهی  تاب‌آوری  ناجا  تاب‌آوری زنان  بهزیستی روان‌شناختی زنان  ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی  دانشگاه ناجا  
چکیده زمینه و هدف: دانشجویان زن ناجا به واسطه رشته تحصیلی، شغل و نقش خود در خانواده با مشکلات و استرس زیادی مواجه بوده و بهزیستی روانشناختی آنها در معرض خطر است. بنابراین یافتن عوامل بالقوه درونی برای مقابله با آسیب های روانی ناشی از این استرس ها و تقویت آنها بسیار مهم است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای ذهن آگاهی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان زن ناجا بر اساس تاب آوری و سازگاری اجتماعی آنها بود.
روش: از بین 241 دانشجوی زن دانشگاه ناجای تهران در سال تحصیلی 1400-1399، که به پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1989) تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) سازگاری اجتماعی بل (1961) و ذهن آگاهی بروان و رایان (2003) پاسخ دادند، داده های 208 نفر که کامل بود وارد تحلیل شد.
یافته ها: مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پژوهش از برازش نسبتا خوبی برخوردار بوده و قابل قبول است. تحلیل مسیر نیز نشان داد که تاب آوری هم به طور مستقیم و هم با واسطه گری ذهن آگاهی قادر به پیش بینی بهزیستی روانشناختی هست. اما سازگاری اجتماعی نه به طور مستقیم و نه غیر مستفیم بهزیستی روانشناختی را پیش بینی نکرد (05/0 < p ).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی دانشجویان ناجا باید تمهیداتی درجهت افزایش تاب آوری و ذهن آگاهی آنها در قالب دوره های آموزشی و خدمات روانشناختی در دانشگاه ناجا به صورت حضوری، غیرحضوری و اینترنتی اندیشیده شود.

کد مقاله 44917
تعداد بازدید 33

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397