• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی علل گرایش زنان و دختران شهر تهران به مصرف مشروبات الکلی
تعداد صفحات 27
نویسنده حنانه درشتی - علیرضا نجفی - ظریفه رمضانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 387-361
کلید واژه انحرافات اجتماعی  انحرافات اجتماعی زنان  دینداری زنان  دینداری  تهران  مصرف الکل  کنترل اجتماعی  آنومی  زنان شهر تهران  گروه دوستان  وابستگی زنان به الکل  گرایش زنان  گرایش دختران  دینداری دختران  احساس آنومی  مصرف گروه دوستان  احساس ناکامی  ابهام در مورد آینده  
چکیده زمینه و هدف: یکی از انحرافات اجتماعی، گرایش به الکل یا همان پدیدۀ الکلیسم است؛ اما بزرگ‌ترین مسئله‌ای که در مورد مصرف الکل وجود دارد، عادی‌سازی است. زمانی که مادر خانواده مصرف‌کنندۀ الکل باشد، فرزندان نیز به همان میزان به سمت استفاده از مشروبات الکی سوق پیدا می‌کنند. زمانی که الگوی تربیتی در خانواده تغییر می‌کند، به همان میزان نیز رفتار افراد تغییر خواهد کرد. پژوهش حاضر، به­ دنبال بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زنان و دختران شهر تهران به مصرف مشروبات الکلی است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و در زمره مطالعات پیمایشی و همبستگی قرار می‌گیرد. بر اساس فرمول کوکران، 388 نفر از زنان 18 تا 30 ساله شهر تهران که به قسمت مشاوره کلانتری‌ها ارجاع داده شده‌اند، به‌عنوان نمونه این تحقیق انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش­نامۀ محقق­ ساخته استفاده شد و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، نرم‌افزار SPSS، آزمون T، F و رگرسیون لجستیک مورد استفاده قرار گرفت. سعی شده است با به‌کارگیری تکنیک‌های آماری، تأثیر متغیرهای مستقل (نظیر احساس آنومی، کنترل اجتماعی، دین‌داری، مصرف گروه‌های دوستان، احساس ناکامی و ابهام در مورد آینده) بر متغیر وابسته تحقیق (میزان گرایش به مصرف مشروبات الکلی) مورد سنجش قرار گیرد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که تعداد 91 نفر از جامعۀ نمونه (معادل 5/23 درصد) گرایش بالایی به نوشیدن مشروبات الکلی دارند.
نتیجه‌گیری: تحلیل رگرسیونی داده‌ها حاکی از آن است که متغیرهای یادشده بالا، به شکل مستقیم بر میزان گرایش به مصرف مشروبات الکلی تأثیر داشته‌اند که از این میان متغیرهای «اعتقادات و احساس ناکامی در مورد آینده» بیشترین تأثیر و متغیر «احساس آنومی» کمترین اثرگذاری را بر میزان گرایش زنان به مشروبات الکلی داشته است.

کد مقاله 44916
تعداد بازدید 64

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397