• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان شناختی وجودی بر بهبود سازگاری فردی اجتماعی و تاب‌آوری زنان در معرض طلاق
تعداد صفحات 7
نویسنده رامین افتخاری افشار - حسن حیدری - حسین داوودی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه سازگاری اجتماعی  تهران  سازگاری فردی اجتماعی  زنان شهر تهران  طلاق  تاب‌آوری  منطقه 5 تهران  سازگاری فردی  زنان در معرض طلاق  سازگاری زنان  منطقه 6 تهران  تاب‌آوری زنان  درمان شناختی وجودی  
چکیده زمینه و هدف: طلاق، یکی از مشکلاتی است که سلامت روان زنان را تحت‌تأثیر قرار داده و آن را دچار اختلال می‌کند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی-وجودی بر بهبود سازگاری فردی-اجتماعی و تاب‌آوری زنان در معرض طلاق انجام شد.
روش‌بررسی: در این پژوهش، از روش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. از بین تمامی زنان در معرض طلاق مناطق پنج و شش شهر تهران، در سال ۱۳۹۸، سی نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵نفر) و گواه (۱۵نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامهٔ سازگاری فردی-اجتماعی (کلارک و همکاران، ۱۹۵۳) و پرسشنامهٔ تاب‌آوری (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳) بود. بعد از انجام پیش‌آزمون، درمان شناختی-وجودی برای گروه آزمایش اجرا گردید و درنهایت، از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. یافته‌های پژوهش، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۴ و آنالیز کوواریانس، در سطح معناداری ۰٫۰۵ تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پس از حذف اثر پیش‌آزمون، میانگین نمرات سازگاری فردی-اجتماعی و تاب‌آوری زنان، بین دو گروه، در پس‌آزمون، اختلاف آماری معناداری وجود داشت (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که درمان شناختی-وجودی برای زنان در معرض طلاق، کاربرد داشته و بر بهبود سازگاری فردی-اجتماعی و تاب‌آوری آن‌ها اثربخش است.

کد مقاله 44904
تعداد بازدید 31

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397