• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مهارت‌های زناشویی مبتنی بر نظریه انتخاب بر کاهش تعارضات زناشویی
تعداد صفحات 8
نویسنده عسکری اصغری گنجی - معصومه السادات طبری پور
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه نظریه انتخاب  زوجین دارای تعارض زناشویی  تعارض زناشویی  آموزش مهارت‌های زناشویی  دانشجویان دانشگاه فرهنگیان  مهارت‌های زناشویی  دانشگاه فرهنگیان  دانشگاه فرهنگیان بابل  
چکیده زمینه و هدف: تعارض زناشویی، از مشکلات شایع در دنیای امروز به‌شمار می‌رود که به‌دلیل اثرات مخرب آن توجه روان‌شناسان و مشاوران خانواده را جلب کرده است. بر این ‌اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زناشویی مبتنی‌بر نظریهٔ انتخاب بر کاهش تعارضات زناشویی انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دوماهه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش را ۳۵۰ دانشجو-معلم متأهل دانشگاه فرهنگیان بابل تشکیل دادند. بیست زوج داوطلب با نمرۀ ۱۱۵ و بیشتر در پرسش‌نامهٔ تعارض زناشویی (ثنایی، ۱۳۷۹) و نیز نمرۀ ۹ و بیشتر در مقیاس منبع کنترل (راتر، ۱۹۶۶) به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش، پرسش‌نامۀ تعارض زناشویی (ثنایی، ۱۳۷۹) و مقیاس منبع کنترل (راتر، ۱۹۶۶) بود. صرفاً برای زوج‌های گروه آزمایش در نُه جلسۀ نود دقیقه‌ای و هفته‌ای یک‌بار مداخلهٔ آموزشی مبتنی‌بر نظریهٔ انتخاب انجام شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی در نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۶ تحلیل شد. در این پژوهش سطح معناداری آزمون‌های آماری ۰٫۰۵ بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، اثر زمان، اثر گروه و اثر تعامل زمان و گروه برای متغیر تعارض زناشویی معنادار بود (۰٫۰۰۱ pp)؛ اما این میانگین در مرحلۀ پس‌آزمون با مرحلۀ پیگیری تفاوت معناداری نداشت (۰٫۰۰۱ = p)؛ یعنی تأثیر آموزش مهارت‌های زناشویی مبتنی‌بر نظریهٔ انتخاب در زوج‌های گروه آزمایش علاوه‌بر کاهش تعارضات زناشویی در پس‌آزمون، در مرحلهٔ پیگیری نیز ماندگار بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته می‌شود که مداخلهٔ‌ آموزشی مبتنی‌بر نظریهٔ انتخاب می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های مؤثر در بهبود مشکلات ارتباطی زوجین استفاده شود.

کد مقاله 44903
تعداد بازدید 35

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397