عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای زناشویی مبتنی بر نظریه انتخاب بر کاهش تعارضات زناشویی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | 1401 |
کلید واژه | نظریه انتخاب زوجین دارای تعارض زناشویی تعارض زناشویی آموزش مهارتهای زناشویی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مهارتهای زناشویی دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان بابل |
چکیده |
زمینه و هدف: تعارض زناشویی، از مشکلات شایع در دنیای امروز بهشمار میرود که بهدلیل اثرات مخرب آن توجه روانشناسان و مشاوران خانواده را جلب کرده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زناشویی مبتنیبر نظریهٔ انتخاب بر کاهش تعارضات زناشویی انجام شد. روشبررسی: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش را ۳۵۰ دانشجو-معلم متأهل دانشگاه فرهنگیان بابل تشکیل دادند. بیست زوج داوطلب با نمرۀ ۱۱۵ و بیشتر در پرسشنامهٔ تعارض زناشویی (ثنایی، ۱۳۷۹) و نیز نمرۀ ۹ و بیشتر در مقیاس منبع کنترل (راتر، ۱۹۶۶) بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامۀ تعارض زناشویی (ثنایی، ۱۳۷۹) و مقیاس منبع کنترل (راتر، ۱۹۶۶) بود. صرفاً برای زوجهای گروه آزمایش در نُه جلسۀ نود دقیقهای و هفتهای یکبار مداخلهٔ آموزشی مبتنیبر نظریهٔ انتخاب انجام شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی در نرمافزار SPSS نسخهٔ ۲۶ تحلیل شد. در این پژوهش سطح معناداری آزمونهای آماری ۰٫۰۵ بود. یافتهها: نتایج نشان داد، اثر زمان، اثر گروه و اثر تعامل زمان و گروه برای متغیر تعارض زناشویی معنادار بود (۰٫۰۰۱ pp)؛ اما این میانگین در مرحلۀ پسآزمون با مرحلۀ پیگیری تفاوت معناداری نداشت (۰٫۰۰۱ = p)؛ یعنی تأثیر آموزش مهارتهای زناشویی مبتنیبر نظریهٔ انتخاب در زوجهای گروه آزمایش علاوهبر کاهش تعارضات زناشویی در پسآزمون، در مرحلهٔ پیگیری نیز ماندگار بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش نتیجه گرفته میشود که مداخلهٔ آموزشی مبتنیبر نظریهٔ انتخاب میتواند بهعنوان یکی از روشهای مؤثر در بهبود مشکلات ارتباطی زوجین استفاده شود. |
کد مقاله | 44903 |
تعداد بازدید | 35 |
|