• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش هوش معنوی و تاب‌آوری در پیش بینی صمیمیت زناشویی مادران دارای دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری
تعداد صفحات 9
نویسنده مرضیه سادات سیدقندی - مجید غریب دوست - ام البنین حامل - کلثوم شفاعت‌زاده
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه صمیمیت زناشویی  صمیمیت زوجین  هوش معنوی  ناتوانی یادگیری  کرج (شهرستان)  تاب‌آوری  
چکیده زمینه و هدف: وجود کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری اغلب نظام خانواده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و تغییرات مهمی ازجمله صمیمیت زناشویی در زندگی خانواده‌ها ایجاد می‌کند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش هوش معنوی و تاب‌آوری در پیش‌بینی صمیمیت زناشویی مادران دارای دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعهٔ آماری را تمامی مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر کرج در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تشکیل ‌دادند. از افراد واجد شرایط که به‌صورت داوطلبانه حاضر به همکاری بودند، تعداد صد نفر به‌عنوان نمونه از مرکز ناتوانی یادگیری طلوع مهر اعتماد انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مقیاس هوش معنوی کینگ (کینگ، ۲۰۰۸)، مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳) و مقیاس صمیمیت زناشویی (واکر و تامسون، ۱۹۸۳) بود. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به‌شیوهٔ گام‌به‌گام به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخهٔ ۲۴ در سطح معناداری ۰٫۰۵=α استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، مقدار ضریب رگرسیونی استانداردشده (Beta) برای مؤلفه‌های تفکر انتقادی وجودی (۰٫۰۰۲ = p ، ۰٫۲۶۰ = β )، تولید معنای شخصی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۳۹۸ = β )، آگاهی متعالی (۰٫۰۱۵ = p ، ۰٫۱۶۵ = β )، توسعهٔ حالت هوشیاری (۰٫۰۰۷ = p ، ۰٫۲۰۷ = β )، تصور از شایستگی شخصی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۸۶ = β )، اعتماد به غرایز شخصی (۰٫۰۲۵ = p ، ۰٫۱۴۰ = β )، تحمل عواطف منفی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۸۸ = β )، مهار/کنترل (۰٫۰۴۴ =p ، ۰٫۱۷۶ = β) و معنویت (۰٫۰۱۶ = p ، ۰٫۲۱۵ = β ) بود. همچنین هوش معنوی (۶۶٫۴درصد) و تاب‌آوری (۸۲٫۷درصد) به‌شکل معناداری، توانایی پیش‌بینی صمیمیت زناشویی را داشتند (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، با ارتقای هوش معنوی و تاب‌آوری می‌توان زمینهٔ صمیمیت زناشویی مادران دارای دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری را فراهم کرد.

کد مقاله 44901
تعداد بازدید 32

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397