• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و کیفیت رابطه زناشویی زنان مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی
تعداد صفحات 10
نویسنده داود رستگار - علی فرنام - محمود شیرازی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه روابط زناشویی  سندرم پیش از قاعدگی  افسردگی  افسردگی زنان  کیفیت ارتباط  مشهد  نشانگان پیش از قاعدگی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  زنان مشهد  کیفیت رابطه زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی، با طیف گسترده‌ای از علائم عاطفی، جسمی، رفتاری و خانوادگی همراه است؛ ازاین‌رو هدف مطالعهٔ حاضر تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و کیفیت رابطهٔ زناشویی زنان مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه‌ گواه بود. جامعۀ آماری را تمامی زنان مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی مراجعه‌کننده به کلینیک زنان و زایمان بیمارستان رضوی شهر مشهد در شش ماه دوم سال ۱۳۹۷ تشکیل دادند. از میان آنان سی فرد واجد شرایط داوطلب به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسۀ یک‌ساعتهٔ مداخلهٔ پذیرش و تعهد، آموزش دید؛ اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامهٔ غربالگری علائم پیش از قاعدگی (استینر و همکاران، ۲۰۰۳)، ویرایش دوم پرسش‌نامهٔ افسردگی بک (بک و همکاران، ۱۹۹۶) و مقیاس کیفیت رابطهٔ زناشویی (راست و همکاران، ۱۹۹۰) به‌کار رفت. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۴ و با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و آزمون مجذور خی در سطح معناداری ۰٫۰۵ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، نمرات افسردگی زنان مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی پس از درمان پذیرش و تعهد در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به‌طور معنا‌داری کاهش ‌یافت (۰٫۰۰۱ > p)؛ همچنین، درمان پذیرش و تعهد موجب افزایش کیفیت رابطهٔ زناشویی زنان مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی شد (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، مشاوران و درمانگران می‌توانند از درمان پذیرش و تعهد به‌عنوان روشی درمانی مکمل برای کاهش افسردگی و افزایش کیفیت رابطهٔ زناشویی استفاده کنند.

کد مقاله 44894
تعداد بازدید 36

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397