• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه رضایت جنسی و طلاق عاطفی در زوجین در حال طلاق و زوجین عادی در شهرستان بندرعباس
تعداد صفحات 7
نویسنده پرنیا اسلامی - فاطمه شیبانی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه بندرعباس (شهرستان)  رضایت جنسی  طلاق عاطفی  زوج‌های عادی  زوجین متقاضی طلاق  زوجین در آستانه طلاق  طلاق  رضایت جنسی زوجین  مؤلفه‌های رضایت جنسی  
چکیده زمینه و هدف: تعاملات هیجانی و جنسی کارآمد و مؤثر دارای نقشی مهم در زندگی زناشویی زوجین است. شناسایی کاستی‌ها در این زمینه در سازگاری زوجین و کاهش میزان طلاق، تأثیر بسزایی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهٔ رضایت جنسی و طلاق عاطفی در زوجین در حال طلاق و زوجین عادی در شهرستان بندرعباس بود.
روش‌بررسی: روش تحقیق از نوع علّی‌ مقایسه‌ای بود. جامعهٔ‌ آماری پژوهش را تمامی‌ زوجین متقاضی طلاق و زوج‌های غیرمتقاضی (عادی) شهر بندرعباس در تابستان سال ۱۳۹۸ تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد ۱۶۰ زوج متقاضی طلاق به‌عنوان گروه نمونه در نظر گرفته شدند. به‌منظور مقایسه پس از همتاسازی از نظر جنسیت و سطح تحصیلات، ۱۶۰ زوج عادی نیز به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری پرسش‌نامه‌ٔ رضایت جنسی ‌(لارسون و همکاران، ۱۹۹۸) و پرسش‌نامهٔ‌‌ طلاق عاطفی (گاتمن، ۱۹۹۴) بود. ‌تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل در نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ در سطح معناداری ۰٫۰۵ صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین دو گروه زوجین در حال طلاق و زوجین عادی، در رضایت جنسی و همۀ مؤلفه‌های آن (تمایل به برقراری روابط جنسی، نگرش جنسی، کیفیت زندگی جنسی، سازگاری جنسی) (۰٫۰۰۱ > p) و طلاق عاطفی و همه‌ٔ مؤلفه‌های آن‌ (جدایی و فاصله از یکدیگر، احساس تنهایی و انزوا، نیاز به همراه و هم‌صحبت، احساس بی‌حوصلگی و بی‌قراری) (۰٫۰۰۱ > p) تفاوت معناداری وجود داشت. نمرهٔ زوجین در حال طلاق در رضایت جنسی کمتر از زوجین عادی بود؛ درحالی‌که در طلاق عاطفی نمره‌ٔ زوجین در حال طلاق بیشتر از زوجین عادی به‌دست آمد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، بین دو گروه زوجین در حال طلاق و زوجین عادی در رضایت جنسی و طلاق عاطفی و همه‌ٔ مؤلفه‌های آن‌ها تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین لزوم طراحی مداخلات عاطفی و جنسی در ارتباط با کاهش مشکلات زناشویی زوجین ضروری است.

کد مقاله 44893
تعداد بازدید 35

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397