• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر عملکرد خانواده و الگوهای ارتباطی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزون کنشی
تعداد صفحات 9
نویسنده معصومه مرتضوی - نازنین راکبی - ماندانا اکبری نژاد موسوی - زهرا سلیمانی رودبالی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه ارتباط سازنده متقابل  ارتباط اجتنابی متقابل  عملکرد خانواده  الگوی ارتباطی  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  ارتباط توقع / کناره‌گیری  درمان دیالکتیک رفتاری  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  رفتار درمانی  بهارستان (شهرستان)  الگوی ارتباطی اجتناب متقابل  الگوهای ارتباطی سازنده  
چکیده زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی با مشکلات زیادی برای خانواده همراه است؛ ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر عملکرد خانواده و الگوهای ارتباطی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش تمامی مادران با فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی در ناحیهٔ یک شهر بهارستان در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بودند. تعداد ۳۰ نفر از والدین به‌شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند. در هر دو گروه آزمایش و گواه از پرسشنامۀ سنجش عملکرد خانواده (اپشتاین و همکاران، ۱۹۸۳) و پرسشنامهٔ الگوهای ارتباطی (کریستین و سالاوی، ۱۹۸۴) در مراحل‌ پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. جلسات درمان بر اساس راهنمای رفتاردرمانی دیالکتیکی رابینز و همکاران (۲۰۰۱) بود. گروه آزمایش ده جلسۀ ۶۰ دقیقه‌ای مداخلات آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک را دریافت کرد؛ اما برای گروه گواه آموزشی ارائه نشد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره به‌وسیلهٔ نرم‏ افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ در سطح معنا‌داری ۰٫۰۵ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین گروه آزمایش و گروه گواه، تفاوت معنا‌داری در عملکرد خانواده (۰٫۰۰۸ = p) و الگوهای ارتباطی مادران کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی شامل الگوی ارتباط سازندهٔ متقابل، الگوی ارتباط اجتنابی متقابل و الگوی ارتباط توقع/کناره‌گیری ( ۰٫۰۰۱ p < ) مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، رفتاردرمانی دیالکتیکی بر بهبود عملکرد خانواده، کاهش الگوهای ارتباطی اجتنابی متقابل و ارتباط توقع/کناره‌گیری و نیز افزایش الگوی ارتباطی سازنده در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی مؤثر است.

کد مقاله 44891
تعداد بازدید 31

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397