• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی برنامه مداخله تقویت خانواده بر تاب‌آوری نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر در شهر کرمانشاه
تعداد صفحات 8
نویسنده مسعود پایدار - شهرام محمدخانی - جعفر حسنی - ربابه نوری قاسم آبادی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه نوجوانان  کرمانشاه  رفتارهای پرخطر  تقویت خانواده  رفتار نوجوان  تاب‌آوری  تاب‌آوری نوجوانان  آموزش برنامه تقویت خانواده  
چکیده زمینه و هدف: کم‌بودن ظرفیت‌های فردی و روانی و شخصیتی زمینـه‌سـاز افزایش رفتارهای پُرخطر در نوجوانان اسـت. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامهٔ تقویت خانواده بر تاب‌آوری نوجوانان دارای رفتارهای پُرخطر در شهر کرمانشاه انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. ۴۰ نوجوان دارای رفتارهای پُرخطر بر اساس کسب نمرهٔ انحراف معیار بیشتر از میانگین در مقیاس رفتارهای پرخطر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (۲۰ نفر) و گروه گواه (۲۰ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در هفت جلسهٔ آموزش برنامهٔ تقویت خانواده به‌مدت ۱۸۰ دقیقه و به‌صورت یک‌بار در هفته شرکت کرد. همچنین دو پرسشنامهٔ تاب‌آوری کونور-دیویدسون و پرسشنامهٔ رفتارهای پُرخطر برای آن‌ها اجرا شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق روش‌های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌های مکرر نشان داد برنامهٔ آموزشی تقویت خانواده منجر به افزایش تاب‌آوری نوجوانان دارای رفتارهای پُرخطر گروه آزمایش در مرحلهٔ پس‌آزمون و پیگیری (۱۳٫۱۲ ± ۶۲٫۱۰ و ۱۲٫۷۹ ± ۶۳٫۲۱) در مقایسه با گروه گواه در مرحلهٔ پس‌آزمون و پیگیری (۱۳٫۵۲ ± ۵۱٫۳۶ و ۱۰٫۲۱ ± ۵۳٫۴۱) شده است (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش به‌نظر می‌رسد برنامهٔ تقویت خانواده، روشی مناسب برای افزایش تاب‌آوری نوجوانان دارای رفتارهای پُرخطر باشد.

کد مقاله 44890
تعداد بازدید 48

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397