• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان روابط ساختاری کارکرد خانواده و رفتارهای ‌پرخطر نوجوانان با نقش واسطه‌ای کیفیت زندگی در مدرسه
تعداد صفحات 11
نویسنده اکبر عنبری - بهمن اکبری گوابری - عباس صادقی - مهوش مافی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه رفتارهای پرخطر  قزوین (شهرستان)  کیفیت زندگی  روابط ساختاری  رفتار نوجوان  کارکرد خانواده  نوجوانان دبیرستانی  مدل ساختاری  کیفیت زندگی در مدرسه  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده زمینه و هدف: رفتارهای ‌پرخطر یکی از پدیده‌های دورهٔ نوجوانی است و عوامل متعددی زمینه‌ساز آن به‌شمار می‌رود. هدف پژوهش حاضر، تعیین مدل ساختاری روابط کارکرد خانواده با رفتارهای ‌پرخطر نوجوانان دورۀ دوم متوسطه با نقش واسطه‌ای کیفیت زندگی در مدرسه بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر تحلیلی و از نوع همبستگی بر مبنای مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعهٔ آماری پژوهش را دانش‌آموزان دورهٔ دوم متوسطهٔ استان قزوین در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تشکیل دادند. نهصد نفر به‌روش نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای‌‌ انتخاب ‌‌‌‌شدند. برای گردآوری داده‌ها، مقیاس رفتار پرخطر نوجوانان ایرانی (زاده محمدی و همکاران، ۱۳۹۰)، مقیاس عوامل‌ خطرساز و حفاظت‌کنندهٔ مصرف مواد (محمدخانی، ۱۳۸۷) و مقیاس کیفیت زندگی ‌در مدرسه (سلطانی شال و همکاران، ۱۳۹۰) به‌کار رفت. تحلیل داده‌ها در سطح معناداری ۰٫۰۱ و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری) در نرم‌افزارهای SPSS و AMOS صورت گرفت.
یافته‌ها: در مدل برازش داده‌شده، ضریب مسیر کل بین کارکرد خانواده با رفتارهای پرخطر (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۶۲۸- = β ) منفی و معنادار به‌دست آمد. ضریب مسیر مستقیم بین کارکرد خانواده با رفتارهای پرخطر (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۴۳- = β ) و ضریب مسیر مستقیم کیفیت زندگی در مدرسه با رفتارهای پرخطر (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۳۶- = β ) منفی و معنادار بود. ضریب مسیر مستقیم کارکرد خانواده با ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ در مدرسه (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۵۵ = β ) مثبت و معنادار و ضریب مسیر غیرمستقیم کارکرد خانواده با رفتارهای پرخطر (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۱۹۵- = β ) منفی و معنادار به‌دست آمد. شاخص‌های نکویی برازش داده‌های گردآوری‌شده (۰٫۰۵۶ =RMSEA ، ۲٫۵۸ = X2 / dF ، ۰٫۹۷ = CFI ، ۰٫۹۶ = GFI ، ۰٫۹۳ = AGFI) نشان داد، مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، کارکرد ‌خانواده نقش تعیین‌کننده‌ای در رفتارهای پرخطر نوجوانان دارد‌؛ همچنین کیفیت زندگی در مدرسه بین کارکرد خانواده با رفتارهای پرخطر به‌صورت معناداری میانجیگری می‌کند.

کد مقاله 44889
تعداد بازدید 62

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397