عنوان | شناخت راهبردهای مقابلهای زنان آسیبدیده از خشونت خانگی همسران در یزد: مطالعه کیفی |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | 1401 |
کلید واژه | خشونت خشونت خانگی خشونت خانگی علیه زنان خشونت علیه زنان زنان یزد راهبردهای مقابلهای خشونتدیدگی یزد (شهرستان) واکنش به خشونت خشونت شوهر خشونت تجربه شده مطالعه کیفی مواجهه با خشونت تجربه خشونت قربانیان خشونت زنان خشونت دیده خشونت تجربه شده در زنان زنان آسیبدیده مقابله با خشونت |
چکیده |
زمینه و هدف: زنان قربانیان خاموش نیستند؛ بلکه آنها تلاشهای فراوانی برای فرار از خشونت میکنند. پژوهش حاضر با هدف شناخت راهبردهای مقابلهای زنان آسیبدیده از خشونت خانگی همسران در یزد انجام شد. روشبررسی: روش پژوهش کیفی بود که با استفاده از راهبرد نظریهٔ دادهبنیاد انجام شد. جامعهٔ بررسیشده را زنان قربانی خشونت خانگی شهرستان یزد تشکیل دادند. نمونه شامل ۳۷ زن آسیبدیده از خشونت خانگی بود که بهروش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبهٔ نیمهساختاریافته و بهمنظور تحلیل دادهها از رویکرد عینیگرای استراوس و کوربین استفاده شد. طول هر مصاحبه بسته به شرایط شرکتکنندگان از ۴۰تا۷۰ دقیقه متغیر بود. یافتهها: تحلیل دادههای کیفی، منجربه ایجاد ۴۹ مفهوم و هفده مقولهٔ فرعی (شامل راهبردهای اجتنابی، راهبردهای تسلیمی، راهبردهای هیجانی، راهبردهای رقابتجویی، جنگ فرسایشی، راهبردهای ناکارآمد خانوادهٔ خود، راهبردهای ناکارآمد خانوادهٔ همسر، راهبردهای ناکارآمد اجتماعی، راهبردهای ناکارآمد قانونی، راهبردهای واقعگرایانه، راهبردهای مهربانانه، راهبردهای مشارکتی، راهبردهای توافقی، راهبردهای حمایتی کارآمد خانوادهٔ خود، راهبردهای حمایتی کارآمد خانوادهٔ همسر، بازسازی روابط اجتماعی، کمک از منابع قانونی و حمایتی اجتماعی) و دو مقولهٔ اصلی (راهبردهای تخریبگرا و سازگارانه) در چهار حوزهٔ فردی، زوجی، خانوادگی و اجتماعی شد. رهایی از نامرئیبودن نیز بهعنوان مقولهٔ هستهای ظهور یافت. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، بهکارگیری راهبردهای مقابلهای در زنان آسیبدیده از خشونت همسران با توجه به توان فردی، حمایت خانوادگی و اجتماعی که در اختیار دارند، متفاوت است. شناخت راهبردهای مقابلهای زنان در مقابل خشونت خانگی درک جامعتری از نیازهای آنان بهدست میدهد. |
کد مقاله | 44887 |
تعداد بازدید | 36 |
|