عنوان | تعیین رابطه هوش معنوی و سرسختی روانشناختی با سازگاری زناشویی مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | 1401 |
کلید واژه | سرسختی روانشناختی اختلال یادگیری هوش معنوی سازگاری زناشویی اختلال یادگیری ویژه خوسف (شهرستان) سازگاری مادران هوش معنوی والدین |
چکیده |
زمینه و هدف: حضور کودک با اختلال یادگیری خاص پیامدهای طولانیمدت و تغییرات آشکار و پنهان مختلکنندهای را در ابعاد گوناگون زندگی اعضای خانواده ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهٔ هوش معنوی و سرسختی روانشناختی با سازگاری زناشویی مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بود. روشبررسی: روش پژوهش، توصیفیهمبستگی بود. جامعهٔ آماری را تمامی مادران دارای دانشآموز با اختلال یادگیری خاص شهر خوسف در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند. تعداد صد نفر از بین جامعۀ آماری، بهروش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها، مقیاس هوش معنوی (کینگ، ۲۰۰۸)، پرسشنامۀ سرسختی روانشناختی اهواز (کیامرثی و همکاران، ۱۳۷۷) و مقیاس سازگاری زناشویی (اسپانیر، ۱۹۸۷) بود. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه با نرمافزار آماری SPSS نسخهٔ ۲۵ در سطح معناداری ۰٫۰۵ = α انجام شد. یافتهها: نتایج ضرایب رگرسیون خطی نشان داد، مقدار ضریب رگرسیونی استانداردشده (Beta) برای متغیرهای تفکر انتقادی وجودی (۰٫۰۳۴ = p ، ۰٫۱۱۲ = β )، تولید معنای شخصی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۴۵ = β )، آگاهی متعالی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۱۳۷ = β )، توسعهٔ حالت هشیاری (۰٫۰۱۷ = p ، ۰٫۱۴۳ = β )، مبارزهجویی (۰٫۰۰۱ >p ، ۰٫۱۱۸ = β)، تعهد (۰٫۰۴۱ = p ، ۰٫۱۰۹ = β ) و کنترل (۰٫۰۲۵ = p ، ۰٫۱۲۷ = β ) بود؛ ازاینرو هوش معنوی و سرسختی روانشناختی بهشکل مثبت و معناداری، توانایی پیشبینی سازگاری زناشویی مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را داشتند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش نتیجهگیری میشود، با ارتقای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی، میتوان سازگاری زناشویی مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را بهبود بخشید. |
کد مقاله | 44886 |
تعداد بازدید | 45 |
|