• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین رابطه هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی با سازگاری زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص
تعداد صفحات 8
نویسنده بهشته نیوشا - ندا محمدی‌نیا - سمن مؤمن بیت اللهی - آزاده مدنی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 20
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه سرسختی روان‌شناختی  اختلال یادگیری  هوش معنوی  سازگاری زناشویی  اختلال یادگیری ویژه  خوسف (شهرستان)  سازگاری مادران  هوش معنوی والدین  
چکیده زمینه و هدف: حضور کودک با اختلال یادگیری خاص پیامدهای طولانی‌مدت و تغییرات آشکار و پنهان مختل‌کننده‌ای را در ابعاد گوناگون زندگی اعضای خانواده ایجاد ‌کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهٔ هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی با سازگاری زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش، توصیفی‌همبستگی بود. جامعهٔ آماری را تمامی مادران دارای دانش‌آموز با اختلال یادگیری خاص شهر خوسف در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند. تعداد صد نفر از بین جامعۀ آماری، به‌روش نمونه‌گیری دردسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها، مقیاس هوش معنوی (کینگ، ۲۰۰۸)، پرسش‌نامۀ سرسختی روان‌شناختی اهواز (کیامرثی و همکاران، ۱۳۷۷) و مقیاس سازگاری زناشویی (اسپانیر، ۱۹۸۷) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه با نرم‌افزار آماری SPSS نسخهٔ ۲۵ در سطح معنا‌داری ۰٫۰۵ = α انجام شد.
یافته‌ها: نتایج ضرایب رگرسیون خطی نشان داد، مقدار ضریب رگرسیونی استانداردشده (Beta) برای متغیرهای تفکر انتقادی وجودی (۰٫۰۳۴ = p ، ۰٫۱۱۲ = β )، تولید معنای شخصی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۴۵ = β )، آگاهی متعالی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۱۳۷ = β )، توسعهٔ حالت هشیاری (۰٫۰۱۷ = p ، ۰٫۱۴۳ = β )، مبارزه‌جویی (۰٫۰۰۱ >p ، ۰٫۱۱۸ = β)، تعهد (۰٫۰۴۱ = p ، ۰٫۱۰۹ = β ) و کنترل (۰٫۰۲۵ = p ، ۰٫۱۲۷ = β ) بود؛ ازاین‌رو هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی به‌شکل مثبت و معنا‌داری، توانایی پیش‌بینی سازگاری زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص را داشتند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش نتیجه‌گیری می‌شود، با ارتقای هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی، می‌توان سازگاری زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص را بهبود بخشید.

کد مقاله 44886
تعداد بازدید 45

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397