• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه میزان اضطراب، افسردگی و ناکارآمدی جنسی در سالمندان زن و مرد مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی تهران
تعداد صفحات 8
نویسنده آزاده مظاهری میبدی - آزاده خسروی مشیزی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 19
تاریخ انتشار 1400
کلید واژه افسردگی  اختلالات جنسی  افسردگی زنان  اضطراب  اضطراب زنان  تهران  دوره سالمندی  سالمندی  تجارب جنسی  زنان سالمند  مشکلات جنسی زنان  مشکلات جنسی مردان  زنان شهر تهران  مردان سالمند  ناکارآمدی جنسی  مردان تهران  افسردگی مردان  افسردگی سالمندی  پرسشنامه ASEX  اضطراب مردان  سالمندی زنان  اضطراب سالمندی  آزمون HADS  
چکیده زمینه و هدف: اضطراب، افسردگی و ناکارآمدی جنسی ازجمله اختلالات رایج دوران سالمندی است. معمولاً مشکلات جنسی سالمندان از نظر پزشک یا مراقب بهداشتی مخفی می‌ماند و در زنان و مردان به‌صورت متفاوتی بروز می‌کند که این مسئله بر سلامت روانی آنان تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین در مطالعهٔ حاضر به مقایسهٔ میزان اضطراب، افسردگی و ارتباط آن با ناکارآمدی جنسی در بین سالمندان زن و مرد بیشتر از شصت سال پرداخته شد.
روش‌بررسی: در این پژوهش مقطعی‌مقایسه‌ای، میزان اضطراب، افسردگی و ناکارآمدی جنسی در صد نفر از سالمندان زن و مرد بیشتر از شصت‌سال مراجعه‌کننده به بیمارستان طالقانی شهر تهران بررسی شد. آزمودنی‌های مذکور به‌صورت تصادفی از بین مُراجعان زن و مرد انتخاب شدند. افسردگی و اضطراب ازطریق پرسش‌نامهٔ مقیاس بیمارستانی افسردگی و اضطراب، زیگمون و اسنایت (۱۹۸۳) (HADS) و ناکارآمدی جنسی ازطریق پرسش‌نامهٔ آزمون تجارب جنسی آریزونا (۲۰۰۰)(ASEX) ارزیابی شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی‌تحلیلی ازجمله آزمون تی مقایسهٔ میانگین‌های دو گروه مستقل و مربع کای و آزمون همبستگی پیرسون با نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۵ صورت گرفت. در تمامی آزمون‌ها سطح معناداری برابر با ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: تفاوت‌های بین گروه سالمندان مرد با گروه سالمندان زن نشان داد، در گروه زنان ناکارآمدی جنسی به‌طور محسوسی بیشتر از مردان است (۰٫۰۰۱ ≥ p) و به‌طور معناداری زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب هستند (۰٫۰۰۱ ≥ p). در رابطه با افسردگی بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. از یافته‌های جانبی تحقیق مشخص شد، بین ناکارآمدی جنسی و افسردگی مردان (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۲ = r)، اضطراب مردان (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۵۳ = r) و بین ناکارآمدی جنسی و افسردگی زنان (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۶۶ = r)، اضطراب زنان (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۸ = r) در سالمندان مرد و زن ارتباط همبستگی خطی معناداری وجود دارد؛ همچنین بین ناکارآمدی جنسی و افسردگی (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۹ = r) و بین ناکارآمدی جنسی و اضطراب (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۲ = r) در سالمندان ارتباط همبستگی خطی معناداری وجود دارد. با افزایش ناکارآمدی جنسی، افسردگی و اضطراب در بین سالمندان افزایش یافت.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش مشخص کرد، میزان اضطراب، افسردگی و مشکلات جنسی در افراد سالمند در حد زیادی است و زنان سالمند دارای ناکارآمدی جنسی و اضطراب بیشتری از مردان سالمند هستند. همچنین نتیجه شد، ناکارآمدی جنسی تأثیری مستقیم بر افزایش افسردگی و اضطراب در هر دو جنس زن و مرد سالمند دارد؛ بنابراین توجه به تشخیص و درمان این عوامل مهم در بین سالمندان و همچنین به‌تفکیک جنسیت مهم است و به‌طور اطمینان باعث بهبود وضعیت بهداشت روان و کیفیت زندگی سالمندان می‌شود.

کد مقاله 44878
تعداد بازدید 39

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397