• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مؤلفه‌های رضایت زناشویی زنان متأهل
تعداد صفحات 12
نویسنده محمدحسین محمدی وند - منصور بیرامی - وکیل نظری - عذرا غفاری
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 19
تاریخ انتشار 1400
کلید واژه رضایت زناشویی  زنان متأهل  مهارت‌های زندگی  حل تعارض  آموزش مهارت‌های زندگی  رضایتمندی زناشویی زنان  مرند (شهرستان)  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  مداخله روانی  مؤلفه‌های رضایت زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: بر اساس پژوهش‌های قبلی، مداخلات روان‌شناختی متعددی بر رضایت زناشویی مؤثر است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مؤلفه‌های رضایت زناشویی زنان متأهل انجام شد.
روش‌ بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ پژوهش را زنان مراجعه‌کننده به مراکز مشاورهٔ شهرستان مرند در سال ۱۳۹۹ تشکیل دادند که با روش نمونه‌گیری در دسترس، تعداد سی نفر از زنان واجد شرایط داوطلبانه وارد مطالعه شدند. سپس به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش آموزش مهارت‌های زندگی را در طی هشت جلسهٔ هفتگی به‌مدت شصت دقیقه‌ دریافت کرد؛ اما برای گروه گواه مداخله‌ای انجام نگرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها از فرم کوتاه مقیاس رضایت زناشویی انریچ (فاورز و اولسون، ۱۹۹۳) استفاده شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری SPSS نسخهٔ ۲۲ صورت گرفت. سطح معناداری برای آزمون‌ها ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، آموزش مهارت‌های زندگی، در مرحلهٔ پس‌آزمون به‌طور معناداری باعث افزایش میانگین نمرات خرده‌مقیاس‌های رضایت زناشویی زنان متأهل گروه آزمایش، شامل تحریف ‌آرمانی (۰٫۰۲۲ = p)، ارتباط (۰٫۰۳۴ = p)، حل ‌تعارض (۰٫۰۰۵ = p)، مدیریت مالی (۰٫۰۴۲ = p)، رابطۀ جنسی (۰٫۰۴۷ = p)، فرزندان و فرزند‌پروری (۰٫۰۴۵ = p)، خانواده و دوستان (۰٫۰۰۴ = p)، نقش‌های مساوات‌طلبی (۰٫۰۴۲ = p) و جهت‌گیری مذهبی (۰٫۰۰۱ = p) و خرسندی زناشویی (۰٫۰۴۶ = p) (به‌جز خرده‌مقیاس‌های مسائل شخصیتی (۰٫۲۷۵ = p) و فعالیت‌های اوقات فراغت (۰٫۱۷۸ = p)) در مقایسه با گروه گواه شد. همچنین در شاخص کلی رضایت زناشویی، تفاوت معناداری در پس‌آزمون بین دو گروه مشاهده شد (۰٫۰۴۱ = p)
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، آموزش مهارت‌های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی زنان متأهل اثربخش است؛ ازاین‌رو می‌توان از این برنامهٔ آموزشی به‌عنوان برنامه‌ا‌ی مناسب به‌منظور افزایش رضایتمندی زناشویی زوج‌ها استفاده کرد.

کد مقاله 44868
تعداد بازدید 37

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397