• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل کیفی زمینه‌های ساختاری و قابلیت‌های فردی مرتبط با فرایند وقوع طلاق در شهر یاسوج
تعداد صفحات 10
نویسنده آرمان حیدری - عاطفه مدبرنژاد
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 19
تاریخ انتشار 1400
کلید واژه زوجین متقاضی طلاق  یاسوج  تحلیل جامعه‌شناختی  طلاق  نظریه زمینه‌ای  تحلیل کیفی  قابلیت‌های فردی  احتمال طلاق  دادخواست طلاق  زمینه‌های ساختاری  
چکیده زمینه و هدف: طلاق واقعه‌ای استرس‌زا است که اثرات مخرب طولانی‌مدت بر سلامت عمومی دارد. هدف اصلی این تحقیق تحلیل کیفی زمینه‌های ساختاری و ناتوانی‌های فردی مرتبط با وقوع طلاق در بین زوجین متقاضی طلاق در شهر یاسوج بود.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریۀ زمینه‌ای انجام شد. مشارکت‌کنندگان این پژوهش تمامی افراد مراجعه‌کننده به دادگاه شهر یاسوج بودند که دادخواست طلاق خود را به ثبت رساندند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش، نمونه‌گیری هدفمند از انواع روش‌های نمونه‌گیری با حداکثر تنوع بود. تکنیک گردآوری داده‌ها، مصاحبهٔ عمیق بود که در سه مرحلۀ گفت‌و‌گوی باز، مصاحبهٔ نیمه‌ساختار‌یافته و مصاحبهٔ کاملاً متمرکز صورت گرفت. متوسط مدت‌زمان هر مصاحبه بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بود که در بازۀ زمانی ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ لغایت ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ انجام شد. بر اساس روش نظریـهٔ زمینـه‌ای با شانزده نفر شامل شش زوج و چهار خانم متقاضی طلاق مراجعه‌کننده به دادگاه خانوادهٔ شهر یاسوج، مصاحبۀ عمیق صورت گرفت. واحد تحلیل مضامین، جمله بود و روش کدگذاری سه‌مرحله‌ای باز، محوری و گزینشی برای تحلیل داده‌ها به‌کار رفت.
یافته‌ها: بر‌ اساس تحلیل مضمونی مصاحبه‌ها، نُه مقولهٔ مرتبط با فرایند طلاق شامل آسیب‌های جسمانی‌ روانی غیرقابل انتظار، شیوه‌های نامناسب همسرگزینی، تفاوت بسترهای خانوادگی قبل و بعد از ازدواج، کیفیت نامناسب ارتباط زوجین، چالش‌های اقتصادی، رفتارهای نابهنجار همسر، بافت سنتی حاکم بر اجتماع محل زندگی، گسترش طلاق توافقی و سوءاستفاده از منافذ قانونی و ارزیابی مبهم و متناقض از طلاق بود. مقوله‌های نامبردهٔ ذیل مقولۀ هسته‌ای زمینه‌های ساختاری‌تاریخی محل زیست و ناتوانی‌های فردی زوجین دسته‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته می‌شود که زمینه‌های ساختاری و ناتوانی‌های جسمانی‌ روان‌شناختی و اجتماعی زوجین، به تشدید احتمال بروز طلاق در افراد متقاضی طلاق در شهر یاسوج کمک کرده‌اند.

کد مقاله 44867
تعداد بازدید 32

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397