عنوان | تحلیل روایی فیلم سینمایی خانه پدری بر اساس نظام گفتمانی کنشی گرمس |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روایتشناسی - انجمن علمی نقد ادبی ایران پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 336-303 |
کلید واژه | خشونت خانگی خشونت خانگی علیه زنان زنان در فیلم سینمایی فیلمهای ایرانی مردسالاری خشونت خانوادگی در ایران فیلمهای سینمایی ایران فیلم سینمایی تحلیل روایی گرمس فیلم خانه پدری کیانوش عیاری نظام گفتمانی کنشی |
چکیده |
در پژوهش حاضر، فیلم سینمایی خانۀ پدری (1389)، ساختۀ کیانوش عیاری، بر اساس نظام گفتمانی کنشی گرمس بررسی شده است. هدف اصلی از این مقاله یافتن سازه های داستانی مورد نظر گرمس برای بیان چگونگی گسترش فرایند معناسازی در فیلم نام برده است. در این پژوهش، از روش تحلیل گفتمان با رویکرد نشانه معناشناسی ادبیات استفاده شده است. این فیلم سیر تحول و مبارزۀ زنان ایران علیه دیکتاتوری مردسالاری طی هفت دهه را نشان می دهد. فیلم سینمایی خانۀ پدری یک سلسله روایت خطی دارد که با دستمایه قرار دادن قتل مخفیانۀ دختر جوان خانواده بهدست پدرش، تصویری از خشونتهای خانگی علیه زنان ایران را نمایش میدهد. نظام گفتمانی کنشی این فیلم حول محور کنشهای زنان یک خانواده در چند نسل متوالی و در بازۀ زمانی 1300 تا 1370 شکل میگیرد. این زنان با نظمی خاص در زنجیرههای پیمانی، اجرایی و انفصالی در مقابله با فرهنگ مردسالارانۀ حاکم بر جامعه، برای رسیدن به اُبژۀ ارزشی خویش، یعنی استقلال نسبی و اثبات هویت زنانه بهعنوان انسانی متمدن، میکوشند و کنشیارها و ضدکنشگرها نیز کنش قهرمانان را تسهیل یا دشوار می کنند. پس از تحلیل روایی فیلم، این نتیجه حاصل شد که با تلاش کنشگران زن فیلم، نظام ارزشی تکاملنیافته و قربانیشدۀ هویت زن در جایگاه انسان آزاد و مختار به نظام ارزشی تثبیتشدۀ برابر با حقوق مردان تبدیل میشود که در آن، نوع جدیدی از هویت یا ایدئولوژی مورد نظر آنان بهنمایش درمیآید و در پایان فیلم، شاهد دگرگونیهای بنیادی در ارتقای جایگاه زن هستیم که حاصل تلاش چند نسل از زنان فیلم است. |
کد مقاله | 44820 |
تعداد بازدید | 61 |
|