عنوان | گستره و مبانی حق آموزش کودکان دارای معلولیت در فقه، حقوق و اسناد بینالمللی |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) - دانشگاه امام صادق (ع) واحد خواهران پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 193-161 |
کلید واژه | وظایف والدین در تربیت فرزند حقوق بينالملل کودکان معلول نقش والدین در تربیت فرزند والدین و تربیت فرزندان اسناد بينالمللی تربیت کودک حقوق فرزندان تکالیف والدین فقه امامیه نظام حقوقی ایران معلول معلولیت تربیت فرزندان حق تربیت تربیت طفل حقوق کودک فرزند معلول حق آموزش کودک معلولیت طفل آموزش کودکان آموزش فرزندان حق آموزش تزاحم حق کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت 2006 م. معلولیت در خانواده اسناد حقوقی |
چکیده |
حق آموزش بهعنوان یکی از حقوق مسلم فرزندان، در فقه امامیه، نظام حقوقی ایران و اسناد حقوقی بینالمللی به عهده والدین و سرپرستان قرار دارد که دامنه این حق و گستره اعمال آن همچون بسیاری از حقوق انسانی، مطلق نیست و میتوان محدودیتهایی برای آن قائل شد. حق آموزش در زمینه کودکان دارای معلولیت، بهلحاظ دایره حق مذکور و تزاحم این تکلیفِ والدین در قبال فرزندان سالم و معلول خود، ابهاماتی در ذهن ایجاد مینماید که یافتن پاسخ آن در منابع فقه امامیه، مستلزم بررسی دقیقتر است. پژوهش حاضر درصدد بررسی «حق آموزش کودکان دارای معلولیت» ازمنظر فقه امامیه و سپس جایگاه آن در حقوق داخلی ایران و اسناد بینالمللی و مبانی و اصول فقهی درجهت رفع تزاحم حقوق تربیت فرزندان دارای معلولیت با فرزندان سالم است. درنهایت، تردیدی در وجود تکلیف والدین بر رعایت حق مزبور در مورد کودکان معلول وجود ندارد، اما دایره حق تربیت را بهلحاظ نوع معلولیت ذهنی یا جسمی فرد دارای معلولیت و میزان آن باید مبتنی بر مصالح کودک معلول تعریف کرد. در تزاحم این حق با حقوق فرزندان سالم، گستره تکلیف والدین مبتنی بر مبانی فقهی از قبیل حفظ مصالح، سن، جنسیت و میزان معلولیت کودکان و ... به نسبت ساحات مختلف تربیت قابل تعیین خواهد بود. در همین راستا، تصویب قوانین حمایتی برای نگهداری آموزش و تربیت اینگونه اطفال توسط مراکز خاصی همچون بهزیستی، میتواند از ایجاد تزاحمات جلوگیری کند. |
کد مقاله | 44810 |
تعداد بازدید | 27 |
|