| عنوان | نقش دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین تجربه آزار و نارضایتی از تصویر بدنی دختران نوجوان |
| تعداد صفحات | 18 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | پژوهشهای كاربردی روانشناختی سال 13 شماره 1 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
| محدوده صفحات | 344-327 |
| کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر نوجوانان تهرانی تنظیم هیجانی تصویر بدنی تهران نارضایتی از تصویر بدنی دانشآموزان دختر دبیرستانی مشکلات تنظیم هیجانی دانشآموزان نوجوان دانشآموزان دوره متوسطه دوم تجربه آزار |
| چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان در رابطۀ بین تجربۀ آزار و نارضایتی از تصویر بدنی دختران نوجوان است. این مطالعه از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش از نوع همبستگی مبتنی بر تحلیل مسیر است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود. روش نمونهگیری این پژوهش از نوع خوشهای چندمرحلهای بود. درنهایت بعد از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها و با حذف پرسشنامههای ناقص، 218 نفر تجزیه و تحلیل شدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از مقیاس تصویر بدن (FBIS)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) و پرسشنامۀ تجربۀ آزار (CAQ). دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS نسخۀ 24 و تحلیل مسیر در نرمافزار Amos نسخۀ 24 تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد همبستگی معناداری بین تجربۀ آزار با دشواری تنظیم هیجان و نارضایتی از تصویر بدنی وجود دارد. افزون بر این، بین دشواری تنظیم هیجان و نارضایتی از تصویر بدنی همبستگی معنادار دیده میشود. همچنین تحلیل مسیر نشاندهندۀ نقش میانجیگری دشواری تنظیم هیجان بین تجربۀ آزار و نارضایتی از تصویر بدنی دختران نوجوان بود؛ بنابراین تجربۀ آزار در کودکی از طریق افزایش دشواری در تنظیم هیجان موجب نارضایتی از تصویر بدنی در دختران نوجوان میشود. |
| کد مقاله | 44720 |
| تعداد بازدید | 162 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...