• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی زوج درمانی طرحواره محور، هیجان مدار و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر استرس زناشویی زوجین در آستانه طلاق در خانواده‌های نظامی
تعداد صفحات 13
نویسنده سجاد پناهی فر - فضل‌الله میردریکوند - مسعود صادقی
مشخصات نشریه  علوم مراقبتی نظامی سال 9 شماره 1 پیاپی 31
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 80-68
کلید واژه زوج درمانی  درمان متمرکز بر هیجان  خانواده‌های نظامی  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  طرح‌واره درمانی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  زوج درمانی هیجان مدار  استرس زناشویی  زوج درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی  زوجین در آستانه طلاق  طلاق  زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد  
چکیده مقدمه: استرس زناشویی از مؤلفه‌هایی است که بر روابط زوجین تأثیر مستقیم دارد و در طولانی مدت می‌تواند منجر به طلاق گردد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زوج‌درمانی طرحواره ‌محور، هیجان‌مدار و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر استرس زناشویی زوجین در آستانه طلاق در خانواده‌های نظامی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، تمامی زوجین مراجعه‌کننده به یکی از مراکز مشاوره تحت قرارداد نیروهای مسلح بودند و نمونه‌های تحقیق شامل 60 زوج (15 زوج گروه طرحواره محور، 15 زوج گروه هیجان‌مدار، 15 زوج گروه مبتنی بر تعهد و پذیرش و 15 زوج گروه کنترل) بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند. گروه زوج‌درمانی طرحواره ‌محور 10 جلسه، گروه زوج‌درمانی هیجان‌مدار 10 جلسه و گروه زوج‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد 10 جلسه در برنامه مداخله شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل تحت هیچ مداخله‌ای قرار نگرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استرس زناشویی استکهلم بود که زوج‌های هر سه گروه در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری آن را تکمیل کردند. در نهایت داده‌های پژوهش با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد هر سه شیوه زوج‌درمانی در کاهش میزان استرس زناشویی به‌صورت معنی‌داری اثربخش می‌باشند و بالاترین میزان اثربخشی به ترتیب متعلق به زوج‌درمانی هیجان‌مدار با ضریب اتای 0/859، زوج‌درمانی طرحواره ‌محور با ضریب اتای 0/781 و نهایتاً زوج‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد با ضریب اتای 0/758 می‌باشد.
نتیجه‌گیری: از یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان در راستای مداخلات بالینی و درمانی برای کاهش استرس زناشویی به‌ویژه در خصوص زوجین در آستانه طلاق استفاده کرد.

کد مقاله 44706
تعداد بازدید 67

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397