• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج ‌طرحواره محور بر ترس از ازدواج و ذهنیت‌های طرحواره‌ای در دختران مجرد
تعداد صفحات 13
نویسنده سمانه مختاری - زهرا یوسفی - غلامرضا منشئی
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 3 پیاپی 53
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 13-1
کلید واژه دختران مجرد  دختران اصفهان  اصفهان  پیش از ازدواج  ازدواج دختر  طرح‌واره‌ها  آموزش طر‌حواره محور  آموزش پيش از ازدواج  ترس از ازدواج  ذهنیت طرحواره‌ای  
چکیده مقدمه: امروزه، ازدواج به سادگی گذشته نیست و جوانان در آستانه ازدواج، از ترس یا نگرانی در مورد ازدواج و مسائل آن رنج ‌‌می‌برند که مربوط به تحریف‌‌های شناختی و ‌طرحواره‌ها است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش پیش از ازدواج ‌طرحواره‌­محور بر ترس از ازدواج و ذهنیت­ های طرحواره­ ای در دختران مجرد شهر اصفهان در سال 1399 بود.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ تجربی با طرح پیش­ آزمون –پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دختران مجرد شهر اصفهان در سال 1399 بودند. تعداد 30 نفر با روش نمونه­ گیری هدفمند در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. ابزار جمع­ آوری اطلاعات، پرسشنامه­ های ترس از ازدواج Samiei و همکاران (1393) و ذهنیت‌‌های ‌‌طرحواره‌ای Lobbestael (2008) بود. گروه آزمایش تحت آموزش گروهی پیش از ازدواج ‌طرحواره‌محور (15 جلسه 90 دقیقه­­ ای) قرار گرفتند. گروه کنترل مداخله­ ای دریافت نکرد. داده‌ها توسط آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل تغییر معنی‌داری در ابعاد ترس ‌از‌ ازدواج از پیش‌آزمون به پس‌آزمون وجود دارد و در اثر مداخله ترس از ازدواج در گروه آزمایش کاهش یافته است (05/0 > p). همچنین، بین گروه آزمایش و کنترل تغییر معنی‌داری در ذهنیت­ های طرحواره­ ای از پیش‌آزمون به پس‌آزمون وجود دارد و در اثر مداخله ذهنیت‌های طرحواره‌ای دختران مجرد در گروه آزمایش کاهش یافته‌ است (05/0 > p ).
‌‌نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می­توان از آموزش پیش از ازدواج طرحواره‌محور به عنوان یک مداخله مهم و کلیدی در حوزه پیش از ازدواج استفاده کرد.

کد مقاله 44691
تعداد بازدید 41

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397