• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش ناگویی هیجانی، انعطاف‌پذیری شناختی و ترس از صمیمیت در پیش بینی تعارض زناشویی پرستاران
تعداد صفحات 11
نویسنده فرحناز هاشمی پور - نعمت اله یارالهی - هاجر سلیمانی - ثریا روزبان
مشخصات نشریه  مديريت پرستاري شماره 2 پیاپی 40
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 63-53
کلید واژه پرستاران  ناگویی هیجانی  تعارض زناشویی  کرج (شهرستان)  ترس از صمیمیت  انعطاف‌پذیری شناختی  
چکیده مقدمه: تعارض زناشویی بر بهداشت روانی، جسمی و خانوادگی پرستاران تاثیرگذار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ناگویی هیجانی، انعطاف­ پذیری شناختی و ترس از صمیمیت در پیش­ بینی تعارض زناشویی پرستاران انجام شد.
روش ­کار: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی می­ باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پرستاران مشغول به کار در بیمارستان­ های شهر کرج در سال 1400 بودند که با روش نمونه ­گیری در دسترس از بیمارستان­ های شهیدرجایی، امام علی و تخت جمشید تعداد 240 تن انتخاب شدند. جهت جمع­ آوری داده­ ها از سیاهه انعطاف­ پذیری روانشناختی (CFI)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (TAS) و مقیاس ترس از صمیمیت (FIS) استفاده شد. داده‏ های جمع­ آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین پردازش حل مسئله (732/0 = r و 001/0 = P) و ادراک کنترل پذیری (616/0- = r و 001/0 = P) با تعارض زناشویی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین دشواری در شناسایی احساسات (593/0 = r و 001/0 = P)، دشواری در توصیف احساسات (724/0 = r و 001/0 = P)، تفکر عینی (441/0 = r و 001/0 = P) و ترس از صمیمیت (544/0 = r و 001/0 = P) با تعارض زناشویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 7/68 درصد واریانس تعارض زناشویی به­‌وسیله ناگویی هیجانی، انعطاف­ پذیری شناختی و ترس از صمیمیت ‏تبیین می‏ شود.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج، برای کاهش تعارض زناشویی پرستاران می­ توان برنامه­ هایی برای افزایش انعطاف­ پذیری شناختی آنها و کاهش ناگویی هیجانی و ترس از صمیمیت آنان طراحی و از طریق کارگاه­ های آموزشی اجرا کرد.

کد مقاله 44628
تعداد بازدید 68

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397