• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی مهارت‌های ارتباطی به منظور پیشگیری از خشونت جسمی و جنسی در زنان قربانی خشونت خانگی
تعداد صفحات 24
نویسنده هلاله دلسوز خاکی - موسی کافی ماسوله - شهلا معظمی - جواد طهماسبی
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران سال 17 پیاپی 65
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 174-151
کلید واژه خشونت  خشونت جنسی  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  خشونت زناشویی  خشونت جسمانی  مهارت ارتباطی  خشونت‌دیدگی  خشونت جسمی علیه زنان  خشونت شوهر  خشونت جنسی در خانواده  خشونت جنسی علیه زنان  آموزش مهارت‌های ارتباطی  قربانیان خشونت  کرج (شهرستان)  زنان خشونت دیده  پیشگیری از خشونت خانگی  مهارت‌های ارتباط زوجین  پیشگیری از خشونت  مهارت‌های ارتباطی زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: پیشگیری از پدیده خشونت خانگی یکی از چالش ­های عمده قرن بیست و یکم است و تبدیل به بحران جدی برای تمامی کشورها از جمله ایران شده است. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر افزایش خشونت خانگی، ناآگاهی زوجین از مهارت­ های ارتباطی جهت حل تعارض و مدیریت خشم است که این عامل باعث ایجاد و تشدید خشونت در بین آن­ها می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر کاهش خشونت خانگی در زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرج در سال 98-1397 انجام شد.
روش: این پژوهش میدانی به روش توصیفی-تحلیلی از نوع علّی-مقایسه ­ای و مداخله­ ای با پیش­ آزمون-پس­ آزمون و با گروه گواه بود.
یافته‌ها و نتایج: یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت­ های ارتباطی بر کاهش خشونت جسمی و خشونت جنسی به ترتیب با شدت اثر 47 و 29 درصد مؤثر و در سطح 01/0 معنی­ دار بود. با این وصف، توجه به ابزارهای کیفری، بدون توجه به ابزارهای پیشگیرانه غیرکیفری مانند آموزش مهارت­ های ارتباطی، مؤثر و کافی نخواهد بود؛ زیرا الزام افراد به رعایت حقوق زنان و پیشگیری از ارتکاب خشونت علیه آنان، با تکیه بر آموزش و آگاه ­سازی به عنوان یک مکانیسم­ درونی در مقایسه با مکانیسم­ های بیرونی از جمله وضع قانون و اجرای مجازات، راهکاری مؤثرتر و کاربردی­­ تر است و در نتیجه، ابزارهای کیفری و ابزارهای غیرکیفری هیچ یک به تنهایی کارآمد نبوده، بلکه در کنار هم و موازی با هم می­ توانند مؤثر و کارآمد واقع شوند.

کد مقاله 44620
تعداد بازدید 27

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397